Advertentie

Verlies is winst

©REUTERS

‘Winst? Dat is absoluut niet onze prioriteit. We willen de komende tijd vooral klanten winnen om zo veel mogelijk concurrenten voor te zijn en de Europese online modereus bij uitstek te worden. Daarvoor geven we zonder verpinken ettelijke tientallen miljoenen euro’s uit.’ Dat citaat is verzonnen door de Rekenmeester en komt zeker niet van de CEO van Zalando, maar het had van hem kunnen zijn. Het kwartaalrapport dat de Duitse e-commercereus gisteren verspreidde, toont aan dat Zalando ten koste van alles voluit voor omzetgroei gaat.

Van januari tot maart verkocht Zalando voor 1,2 miljard euro kleding, schoenen en - voor het eerst - cosmeticaproducten. De omzet lag 22 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal actieve klanten steeg met 16,7 procent naar 23,9 miljoen. Die klanten kochten ook meer dan een jaar geleden. Het gemiddelde aantal aankopen per actieve klant steeg van 3,6 naar 4.

Tegenover die recordcijfers staan erg zwakke winstcijfers, die soms zelfs spectaculair omslaan naar verlies. De operationele kasstroom (ebitda) daalde met 90 procent naar 2,7 miljoen euro. De ebitda-marge daalde van 2,8 naar 0,2 procent. Zalando beëindigde het tweede kwartaal met 15,1 miljoen euro verlies, tegenover 5,1 miljoen euro winst in het eerste kwartaal van 2017.

Dat Zalando zijn winstgevendheid ziet dalen, is niet nieuw. In het boekjaar 2017 daalde de ebitda met 3,5 procent naar 246,4 miljoen euro, terwijl de omzet met 23,4 procent steeg naar 4,5 miljard euro.

22%
omzetstijging
De omzet van Zalando is in het eerste kwartaal met 22 procent gestegen.

De winstgevendheid daalt de jongste kwartalen doordat Zalando nog meer investeert dan vroeger. De webwinkel opent in sneltreintempo nieuwe magazijnen om meer kleren sneller bij klanten te krijgen. Het wil het voor meer klanten mogelijk maken hun kleren in ontvangst te nemen op de dag dat ze werden besteld. Onder meer daarom opent het nieuwe magazijnen in Duitsland, Frankrijk, Italië, Zweden en Polen.

Door de expansie stijgen de afhandelingskosten. Als Zalando voor 100 euro kleding verkoopt, moest het daar in het eerste kwartaal 28,10 euro van afstaan om de kleding geleverd te krijgen. Een jaar eerder was dat 24,90 procent. Zalando rekent erop dat het in de toekomst meer kleding zal verkopen, waardoor de kosten per kledingstuk dalen.

Dat Zalando de jongste kwartalen fors meer investeert, heeft alles te maken met de verhoogde concurrentie. Ook klassieke modebedrijven als Inditex (Zara) en H&M doen steeds meer moeite om een sterke webwinkel uit te bouwen. Als Zalando de referentie in online kleding wil blijven, moet het die klassieke spelers voor blijven.

Bovendien neemt de dreiging van andere internetbedrijven toe. De Duitse kledingwebwinkel About You probeert ook buiten zijn thuisland voet aan de grond te krijgen. Het Britse ASOS maakt eveneens opgang. Maar het meest van al vreest Zalando wellicht Amazon. Als die webreus voluit voor kleding gaat, wordt het spannend voor de Duitsers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud