De rekenmeester

Versmarkt

Het echte verhaal achter de cijfers

Een ding moet je het management van het ter ziele gegane Fortis nageven. Ondanks de talloze strategische fouten wist de bankgroep haar waar goed te slijten in de aanloop naar de financiële crisis.

Toen Fortis in 2002 nieuwe financiële instrumenten wilde uitgeven om zijn kapitaalpositie te verstevigen, was het bijvoorbeeld slim genoeg om die niet onder zijn officiële naam in de markt te zitten, maar wel onder de merknaam FRESH. Dat bekt net iets vlotter dan ‘floating rate equity-linked subordinated hybrid’. Die aanpak loonde: Fortis verkocht voor 1,25 miljard euro van die FRESH-effecten aan grote institutionele beleggers.

Bijna twaalf jaar na de crisis zit de erfgenaam van Fortis, de verzekeraar Ageas, nog steeds opgescheept met die FRESH-effecten. Om daar vanaf te geraken lanceert de Bel20’er een openbaar overnamebod op dat laatste stukje Fortis-puin.

De FRESHES zijn eigenlijk een soort eeuwigdurende obligaties: beleggers kunnen ze alleen omruilen voor aandelen Ageas als de beurskoers van de verzekeraar op 315 euro staat.

737,5 miljoen
euro
Als iedereen op het bod van Ageas ingaat, kost dat de verzekeraar 737,5 miljoen euro.

Maandag sloot Ageas op de Brusselse beurs op 52,74 euro. De verzekeraar biedt investeerders die willen uitstappen een uitweg en wil de FRESH-effecten terugkopen voor 56 procent van de hoofdsom. Daarnaast krijgen ze ook nog een ‘toestemmingsvergoeding’ van 3 procent van die hoofdsom.

Het bod van Ageas loopt tot 2 december en moet het fiat krijgen van minstens de helft van de eigenaars als het een kans op slagen wil hebben. Op 3 januari maakt de verzekeraar de resultaten van het openbaar bod bekend.

De opruimactie kan Ageas flink wat geld kosten. Als iedereen op het bod ingaat, moet de verzekeraar 737,5 miljoen euro op tafel leggen om eindelijk een punt te zetten achter de FRESH-historie.

Eind september, toen het derde kwartaal werd afgesloten, beschikte Ageas over een ‘oorlogskas’ van 1,6 miljard euro. Daarvan moet 600 miljoen euro worden afgetrokken die de groep opzijzette voor de schikking die ze eerder met gedupeerde Fortis-beleggers trof.

Betekent dat dat Ageas met de resterende 262,5 miljoen euro straks nog amper over de nodige cash beschikt om nieuwe deals te sluiten? Het geruststellende antwoord is: nee. Als er voldoende interesse bestaat voor de terugkoopactie, gaat Ageas opnieuw financiële instrumenten uitgeven om zijn cashpositie te verstevigen. Volgens analisten wordt de oorlogskas mogelijk zelfs groter dan voorheen omdat Ageas wellicht meer dan 750 miljoen euro zal uitgeven. Mogelijk moet de groep daar iets meer rente op uitkeren om beleggers over de streep te halen.

Daar staat tegenover dat de toezichthouders op langere termijn iets milder zullen staan tegenover de nieuwe financieringsinstrumenten dan tegenover de FRESHES. Het enige wat de verzekeraar nu nog moet doen, is daar een hippe naam voor bedenken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie