Vervelende verjaardag

©AFP

De top van Unilever verslikte zich dag op dag een jaar geleden in zijn koffie bij het lezen van Financial Times. De Britse zakenkrant schreef dat het Amerikaanse Kraft Heinz zijn oog had laten vallen op de Brits-Nederlandse groep boven Lipton, Magnum, Dove en Axe.

Twaalf maanden later blijkt dat vooral Kraft Heinz (Heinz, Philadelphia, Kool Aid) zelf de aanval nodig had. Unilever pakte eind vorig jaar uit met zijn beste kwartaalprestatie in zes jaar. Over 2017 boekte het een organische groei van 3 procent. De bedrijfswinst klom 9 procent hoger, waardoor de winstmarge verbeterde tot 17,5 procent. Unilever stroomlijnt na de ‘barbaarse’ aanval van Kraft Heinz zijn structuur en zijn merkenportefeuille. Onder meer de margarinetak (bekend van Becel) ging de deur uit - ironisch genoeg aan de ‘oerbarbaren’ van het investeringsfonds KKR.

Unilevers resultaten contrasteren met die van Kraft Heinz. Met een kwartaalomzet van 6,88 miljard dollar (+0,3%) bleef de ket-chupreus onder de verwachtingen. Kraft Heinz doet het vooral in de VS, zijn hoofdmarkt, slecht. Daar daalde de kwartaalomzet met 1,1 procent. Het is het zevende kwartaal op rij dat de inkomsten van Kraft Heinz er krimpen. De boosdoener: de lagere vraag van retailers naar producten als pindanoten, charcuterie en kaas.

Stokt de motor van de ket-chupreus en is dat een eerste teken dat een tijdperk ten einde loopt? The Economist denkt van wel.

7
In de VS daalt de omzet van Kraft Heinz al zeven kwartalen op rij.

De redenering van het tijdschrift luidt: de Brazilianen (en ook enkele Belgen, onder wie de biertelg Alexandre Van Damme) achter het investeringsfonds 3G konden dankzij gratis geld via overnames een imperium opbouwen dat steunt op enkele wereldmerken (Heinz, Kraft, Burger King, maar ook Budweiser of Stella bij AB InBev). Maar de hogere rente en hoge prijskaartjes maken overnames minder interessant. Bovendien vult de consument - via e-commerce - zijn winkelkar steeds meer à la carte, met een voorkeur voor kleinere en vaak kleinschaliger merken. Dat zal reuzen als Kraft Heinz of Burger King niet meteen doen struikelen. Maar het is een teken dat ‘de beste zakenlui ter wereld’ bij 3G - althans volgens Warren Buffett - ook Jeff Bezos en Amazon niet uit het oog mogen verliezen.

Kraft Heinz lijkt evenwel zijn aloude truc boven te halen: overnemen, saneren en de financiële vruchten plukken. CEO Bernardo Hees staat te popelen om deals te sluiten. Misschien is Campbell Soup, waarvan de omzet ook krimpt, een interessant doelwit?

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud