Verzadigd

©AFP

Chinese steden zijn bezaaid met smartphonewinkels. Niet zelden liggen winkels van producenten zoals Huawei, Oppo, Vivo en Xiaomi broederlijk naast elkaar. Maar wie de cijfers erbij neemt, weet dat het er weinig broederlijk aan toe gaat op de Chinese smartphonemarkt.

Die is verzadigd, suggereert een rapport van de marktonderzoeker Canalys. Over heel 2017 gingen er 459 miljoen smartphones over de toonbank, voor het eerst minder dan het jaar voordien (-4%). Het is duidelijk dat zo goed als iedereen nu wel een smartphone heeft.

Na jaren van groei (in 2016 zelfs nog met 11 procent) is de Chinese smartphonemarkt zo een vervangmarkt geworden. Marktaandeel pak je niet meer, je pikt het in bij de anderen. Ook dat blijkt uit de cijfers van Canalys. Oppo en Vivo gingen respectievelijk liefst 16 en 7 procent achteruit.

De grote winnaar in het vierde kwartaal was Huawei (spreek uit: Waa-wei). De producent van een breed techgamma - zowel smartphones als netwerkinfrastructuur - bracht 24 miljoen smartphones aan de man, een groei met 9 procent. Huawei heeft alles op alles in de zogenaamde ‘derde- en vierderangssteden’, duiden analisten van Canalys. Dat zijn de kleinere en middelgrote steden. De eerste- en tweederangssteden zijn al verzadigd.

-4%
De verkoop van smartphones ging vorig jaar met 4 procent achteruit in China.

Toch voelt ook Huawei de hevige concurrentiestrijd. Een deel van die strijd moet het zelfs onder eigen dak voeren, met zijn dochtermerk Honor. Ongeveer de helft van de verkochte Huawei-smartphones was van Honor, schat Canalys.

De relatie tussen moeder en dochter wordt er eentje om in de gaten te houden. Honor is het Ryanair van de industrie, met prijzen die een derde zijn van die van de Huawei-toestellen. Hoe matuurder de markt, hoe meer snufjes zoals dubbele camera’s ook in de budgettoestellen doorsijpelen. Op dat moment dreigt een interne kannibalisatie onder Huawei’s dak, waarbij Honor marktaandeel van Huawei inpalmt.

Een mogelijke uitweg is expansie naar de Verenigde Staten. Maar ook dat is, gezien de gespannen handelsbetrekkingen tussen de beide landen, geen evidentie. Dat ondervond Huawei begin deze maand toen de Amerikaanse telecomspeler AT&T onder politieke druk een distributiedeal voor de Mate 10 Pro dumpte.

Die flop maakt dat Huawei’s minimale marktaandeel in de VS vermoedelijk amper beweegt. Een doorbraak is nochtans nodig om op te schuiven in de globale smartphoneranking. Huawei is nu derde, met 8 procent marktaandeel. Zoals Apple het probleem-China moet kraken, geldt voor Huawei hetzelfde in de VS.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud