Winkelwereldfusie

©EPA

Vandaag is Galeria Inno in Canadese handen, maar binnenkort is de van oorsprong Belgische winkelketen voor de helft Oostenrijks. Dat melden de zakenbladen The Wall Street Journal en Wirtschaftswoche.

Dat het Canadese HBC afstand neemt van zijn Europese ketens Inno, Galeria Kaufhof (Duitsland) en Hudson’s Bay door ze deels te verkopen aan het Oostenrijkse Signa, verrast niet. De Europese tak van HBC is al enkele jaren slecht bezig. In de eerste drie maanden van dit jaar daalde de verkoop van de drie ketens met gezamenlijk 6,6 procent. Vorig jaar zakte hij met 3,4 procent. Hoeveel omzet de Canadezen precies genereren met hun 136 Europese winkels, willen ze niet kwijt. Ook hoe het financieel gesteld is met Inno is niet duidelijk.

Wel duidelijk is dat de prestaties van HBC in Europa de verlieslatende groep onder druk zetten. De volledige HBC-groep boekte in het eerste kwartaal 3,1 miljard Canadese dollar (2 miljard euro) omzet, 1 procent meer dan in dezelfde periode het jaar voordien. Maar het nettoverlies verdubbelde van 221 miljoen naar 400 miljoen.

Door de krachten in Europa te bundelen met Signa hopen de Canadezen allicht het tij te keren. Signa is nu al de eigenaar van Karstadt. Die Duitse warenhuisketen is al decennia de grote concurrent van HBC’s Kaufhof. HBC en Signa zijn van plan een joint venture op te richten en daar al hun ketens in onder te brengen.

-6,6%
verkoop
De verkoop van Inno en zijn zusterketens is in het eerste kwartaal gedaald met 6,6 procent.

Signa is volgens de kranten bereid om 1,1 miljard euro te betalen voor 50 procent van de joint venture. Het bedrijf neemt ook 750 miljoen euro schulden over. De deal waardeert HBC Europa op 3,7 miljard euro. Niet slecht, want in 2015 betaalde de Canadezen 2,8 miljard euro toen ze de Europese warenhuizen overnamen van de Duitse groep Metro, die bekend is van de Makro-supermarkten.

Signa aast al jaren op Inno en zeker op Kaufhof, want het hoopt kosten te besparen door de twee grootste warenhuizen van Duitsland samen te voegen. Toen Metro Kaufhof en Inno in 2015 te koop zette, wedijverde HBC met Signa om met de bruid aan de haal te gaan. Eind vorig jaar bood Signa HBC aan om zijn Europese tak volledig over te kopen voor 3 miljard euro. Daar gingen de Canadezen toen niet op in.

Maar ze beseffen ook dat er iets moet gebeuren, ook al omdat enkele activistische aandeelhouders het HBC-management daar doorlopend op wijzen. HBC staat onder zware druk door de grote veranderingen die de winkelwereld de jongste jaren doormaakt.

Er was de opkomst van groepen die goedkope hippe kleding verkopen, zoals H&M, Inditex (Zara) en Primark. Maar de zwaarste impact is er door de omwenteling die e-commerce teweegbrengt. Doordat webwinkels als Zalando en Amazon steeds populairder worden, zien gevestigde waarden zoals HBC klanten vertrekken. Door onlinewinkelen is het voor klanten ook makkelijker geworden om vingervlug uit te zoeken waar ze hun lievelingstrui het goedkoopst kunnen kopen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content