Woordenboek

©Bloomberg News

Als bedrijf heb je het gemaakt als je naam in het woordenboek is beland. ‘Googelen’ is er zo eentje. Maar in het Engelstalige deel van deze wereld is ‘to xerox’ (kopiëren) een andere. ‘I’ll xerox the document this afternoon’, is volgens de Oxford Dictionary een perfect legitieme zin.

Toch moeten de woordenboekopstellers zich misschien even afvragen of het wel opportuun is om Xerox nog aan boord te houden. De printer- en kopieerreus zit na jaren van afkalvende omzet in een gênant imbroglio over zijn resterende activiteiten. Dat kende de voorbije week een hoogtepunt, met een CEO die eerst wel en dan weer niet aftrad.

Als we over Xerox spreken, is het eerst belangrijk om aan te stippen dat de iconische producent van print- en kopieermachines de voorbije jaren al flink uitgekleed is. Dat toont zich in de omzet. Het ‘kern’-Xerox, dat vooral draait rond de fysieke machines, boekte in het eerste kwartaal amper 2,4 miljard dollar omzet. In heel 2017 was dat 10,3 miljard dollar.

Xerox hakte zich in januari 2016 al in twee aparte beursgenoteerde bedrijven: het kern-Xerox en Conduent, dat digitale platformen bouwt voor overheden en bedrijven om hun workflow te optimaliseren. Die oefening was nodig om voor de aandeelhouders toch een beetje meerwaarde te creëren.

-4,7%
De omzet van het al uitgeklede kern-Xerox ging het voorbije jaar alweer 4,7 procent lager.

Bij Conduent is dat gelukt. Het afgesplitste bedrijf noteert een vijfde boven zijn intekenprijs van bij de beursgang van december 2016. Bij het kern-Xerox verloopt het minder florissant. De omzet landde vorig jaar 4,7 procent lager dan het jaar voordien. Digitale tools degraderen printers en kopieermachines tot anachronismen op de werkvloer.

Bij de presentatie van de jaarcijfers op 30 januari dacht de top van Xerox de oplossing te hebben gevonden om de trend te keren. Hij legde een fusie op tafel met Fuji Xerox, de joint venture die Xerox al in 1962 in de steigers zette met Fujifilm voor de verkoop in Azië. Xerox heeft daar een belang van 25 procent in.

Door de fusie van ‘kern’-Xerox met Fuji Xerox houdt de mythische printer- en kopieerreus de facto uitverkoop. Xerox-aandeelhouders kunnen zich wel verlekkeren op een speciaal dividend van 9,80 dollar per aandeel en stevige kostenbesparingen in het nieuwe bedrijf (1,7 miljard dollar).

Maar tegenover dat dividend en de kostenbesparingen staat het einde van de autonomie. Als de fusie doorgaat, neemt Fujifilm met 50,1 procent in de gecombineerde groep definitief de teugels in handen. Twee hoofdkantoren - in Norwalk (VS) en Tokio (Japan) - en het behoud van het Xeroxmerk zijn een doekje voor het bloeden.

Dat alles was niet naar de zin van de activistische aandeelhouder Carl Icahn, die een belang van 9,2 procent in Xerox heeft bijeengesprokkeld. Samen met investeerder Darwin Deason trok hij van leer tegen Xerox, met de stelling dat er andere ‘leefbare scenario’s zijn’.

Het duo meent dat ‘Fuji’ (sic) niet echt gelooft in de vooropgestelde kostenbesparingen. ‘Het wil vooral de mogelijke catastrofe vermijden die eraan zit te komen als wij invloed blijven uitoefenen op Xerox.’ De twee wijzen erop dat de Fuji Xerox-joint venture voor bijna de helft van Fuji’s omzet meetelt. ‘Fuji heeft Xerox meer nodig dan omgekeerd.’

Het dispuut nam de voorbije week vreemde bochten. Eerst deden de raad van bestuur en de directie een stap opzij na een deal met Icahn en Deason. Maar omdat Deason zijn rechtszaak niet liet vallen, bleven de raad van bestuur en de directie toch zitten. Een rechter in New York zette de deal met Fujifilm intussen stop. Xerox gaat in beroep. Nee, het gedoe rond Xerox is geen woordenboek meer waardig.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect