Zwaluw

©BELGA

‘Het is positief. Dat zeker. Maar één zwaluw maakt de lente niet’, reageert Guy Sips, analist van KBC Securities, op de omzetupdate van Van de Velde. De omzet van het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf zakte vorig jaar met 1,8 procent naar 205,2 miljoen euro. Toch waren analisten aangenaam verrast met het cijfer. Degroof Petercam had rekening gehouden met 3,5 procent minder jaaromzet en een versnelling van de terugval in het tweede halfjaar. Zo dramatisch is het niet geworden. Integendeel, de omzet uit de verkoop van merken als Prima Donna, Marie Jo en Andres Sarda dikte in het tweede halfjaar met 0,5 procent aan.

Voorzitter Herman Van De Velde durft het woord kentering nog niet in de mond te nemen, maar klinkt toch opgelucht. ‘Dat we standhouden in de huidige marktomstandigheden, is goed. Maar dat wil niet zeggen dat we al tevreden zijn’, reageerde hij kort.

Het familiebedrijf uit Schellebelle beleeft de turbulentste periode uit zijn geschiedenis. De omzetgroei kwam in 2016, na 19 jaar ononderbroken gestegen te zijn, tot stilstand. Het begin van meer miserie, zo bleek.

De voorbije twee jaar probeerde de intussen aan de kant geschoven CEO Erwin Van Laethem het bedrijf future proof te maken met zware investeringen in IT, logistiek en e-commerce. Hoewel die investeringen noodzakelijk waren, deden ze - onder meer door een leger dure consultants aan te nemen - de rekening hoog oplopen. De brutobedrijfswinst (ebitda) donderde in 2017 10 procent lager.

1,8 %
Van de Velde zag de jaaromzet vorig jaar met 1,8 procent dalen.

Voor dit jaar voorspelde het bedrijf een ‘zeer sterke winstdaling’, die volgens analisten kan oplopen tot meer dan 20 procent. Bovendien zette Van de Velde de tering naar de nering en hakte het in de dividenduitkeringen.

‘De kosten rijzen de pan uit en zijn te hoog in verhouding tot de omzet. Dat is de belangrijkste reden waarom we afscheid namen van Erwin’, zei Van de Velde bij diens vertrek eind vorig jaar.

Het is nu aan topmanager en marketeer Marleen Vaesen om de situatie recht te trekken, de kostenstructuur te normaliseren en het vertrouwen van de 5.000 zelfstandige lingeriewinkels - de kern van het cliënteel - te herwinnen. Het blijft voor Van de Velde een moeilijke evenwichtsoefening om tegelijk de winkeliers te vriend te houden en het eigen e-commerceplatform verder uit te rollen.

Volgens Sips moeten beleggers dit jaar evenwel nog niet op veel beterschap hopen. ‘We zijn voorzichtig. De donkere tijden voor de retailsector zijn nog niet voorbij. Als belegger moet je nu het vizier op 2020 richten. Pas dan zullen de investeringen resultaten afwerpen, denken we.’

Voor beleggers leidde de aanstelling van Vaesen - met een rijke carrière bij onder meer Greenyard, Procter & Gamble en Sara Lee Douwe Egberts - alvast tot een kentering in de beurskoers. Sinds de komst van Vaesen steeg de beurskoers met een kwart, nadat hij de voorbije 24 maanden twee derde van zijn waarde was verloren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content