Advertentie

Delhaize groeit voor het eerst in anderhalf jaar

Het is van 2016 geleden dat Delhaize de omzet kon doen toenemen. ©Jonas Roosens

Kortingsacties lokken klanten terug naar de Belgische keten.

Van januari tot maart belandde 1,25 miljard euro in de kassa's van de Belgische supermarktketen Delhaize. Dat is 5 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Op vergelijkbare basis - winkels die een vol jaar open waren - bedroeg de stijging 4,1 procent.

Een deel van die groei is te verklaren doordat de aanloop naar Pasen, anders dan vorig jaar, in het eerste en niet in het tweede kwartaal viel. 'Maar het effect was beperkt, het gaat om zo'n 1 procent', zegt Dick Boer, de CEO van Delhaizes moederbedrijf Ahold Delhaize . De stakingen bij Carrefour, dat een herstructurering doormaakt, leidden volgens hem amper tot meer klanten.

Meer marktaandeel

Het is mogelijk de bedrijfswinstmarge van Delhaize op termijn naar 3 tot 4 procent te brengen.
Dick Boer
CEO Ahold Delhaize

Delhaize groeit sneller dan de concurrentie. 'We hebben marktaandeel gewonnen', zegt Boer. 'Het gaat om 30 tot 40 basispunten.' Delhaize eindigde 2017 met 23,8 procent marktaandeel.

De winstcijfers daalden licht. De onderliggende bedrijfswinst daalt van 29 miljoen naar 28 miljoen euro. De winstmarge daalt van 2,4 naar 2,3 procent. 'Het is mogelijk dat percentage op termijn naar 3 tot 4 procent te brengen', maakt Boer zich sterk.

1+1 gratis

De cijfers zijn een opsteker voor Delhaize. Maandenlang verloor de keten klanten aan goedkope concurrenten als Lidl, Aldi en Colruyt. In het derde kwartaal van 2016 kon ze de verkoop voor het laatst doen toenemen. Daarom werd de directie afgelopen september vervangen.

Delhaize lokte in het eerste kwartaal van 2018 meer klanten door grootser uit te pakken met promoties. Het organiseerde net als zijn zusterketen Albert Heijn meer 1+1-gratispromoties en zette geregeld enkele tientallen producten voor 99 cent per stuk in de aanbieding. 'Delhaize deelt de best practices met Albert Heijn in Nederland', zegt Boer. 'De keten heeft geleerd hoe ze meer kan verrassen met producten en campagnes.'

Dat er minder lege rekken zijn bij Delhaize, leidt ertoe dat klanten terugkomen, stipt Boer aan. Vorig jaar kampte Delhaize met leveringsproblemen in zijn winkels, waardoor producten geregeld niet beschikbaar waren. 'Ook het contact met het personeel is door de nieuwe CEO Xavier Piesvaux verbeterd', zegt Boer. 'Dat is belangrijk in België.'

Synergie

Ahold Delhaize geeft aan dat de grotere kortingen een negatieve impact op de winst hadden. Ook de hogere loonkosten hadden een effect. Maar dat kon worden afgeremd door de lagere kosten voor de logistiek en synergievoordelen. Nadat Delhaize in 2016 door Ahold werd overgenomen, moesten leveranciers hun prijzen verlagen.

Voor het eerst geeft Ahold Delhaize een inkijk in hoeveel Delhaize via zijn webwinkel verkoopt. De verkoop van Delhaize.be steeg in de drie eerste maanden van 2018 van 10 naar 12 miljoen euro.

VS

Ahold Delhaize, dat ook winkels in de Verenigde Staten, Oost-Europa en Azië heeft, boerde in het eerste kwartaal zoals analisten hadden voorspeld. De omzet lag met 14,9 miljard euro iets boven de analistenconsensus. 

De verkoop lag zo 5,9 procent lager dan een jaar geleden, maar dat is volledig toe te schrijven aan de zwakke dollar. De groep haalt 60 procent van de omzet uit haar Amerikaanse ketens als Food Lion en Stop & Shop. Aan constante wisselkoersen was er een stijging van 2,5 procent.

De onderliggende operationele kasstroom (ebitda) steeg aan constante wisselkoersen 7,1 procent naar 1 miljard euro. De bijbehorende marge bleef stabiel op 6,9 procent, zoals analisten hadden verwacht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud