Veel lof voor distributieschepen

Distrivaart combineert wegtransport en binnenvaart in een flexibel landelijk netwerk van knooppunten. Binnenschepen doen die knooppunten op vaste tijdsstippen aan. Daar pikken de vrachtwagens hun vrachten voor lokale levering op. In Nederland berekende men dat een dergelijk netwerk jaarlijks liefst 48 miljoen voertuigkilometers zou uitsparen. Het zou niet alleen voor de ecologie en de mobiliteit een goede zaak zijn, maar ook kosten besparen. Distrivaart is naar verluidt ook betrouwbaar en flexibel genoeg voor de huidige distributievereisten. Juan-Carlos Martin van DHL Express: 'Het is een schitterend concept om de binnenvaart echt in een intermodale aanpak te integreren. Ook qua capaciteit is de oplossing interessant.'

De organisatie oogt bijzonder flexibel. Professor Alex van Breedam: 'De klant seint zijn bestelling door, die via informatietechnologie aan het schip wordt doorgegeven. Terwijl het schip naar het knooppunt vaart, wordt het laadruim automatisch heringericht om het laden en lossen vlot te doen verlopen. Zowat een uur later ligt het schip aan het gewenste dok. Zo'n schip vervangt 60 vrachtwagens. Voorwaarde voor dit systeem is wel dat je een geïntegreerd geheel maakt van het netwerk van schepen, pallets of andere transporteenheden en het overslagpunt met zijn vrachtwagens. De binnenvaart is nu niet aantrekkelijk omdat zij louter bulkgoederen en containers vervoert, wat het verkeerde concept is.' (WDB)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content