Autonavigatie is geen sciencefiction meer

(tijd) - Een toenemend aantal consumenten ontdekt de geneugten van een autonavigatiesysteem. Specialisten als Tele Atlas, Blaupunkt en Palmtop Software zijn optimistisch over de groei van de vraag naar autonavigatie en aanverwante producten. 'Autonavigatie is geen sciencefiction meer', constateert Alain de Taeye, de algemeen directeur van de digitalekaartenmaker Tele Atlas. 'Je kunt tegenwoordig in bijna alle wagens zo'n systeem gebruiken, zelfs in de kleintjes.'

De bedrijven die hun brood verdienen met autonavigatie zijn enthousiast over het groeipotentieel. Autonavigatiesystemen zullen zich volgens hen almaar meer ontwikkelen tot 'geïntegreerde multimediasystemen' die de gebruiker ook in staat stellen te navigeren, tv te kijken, radio te beluisteren en te bellen, te internetten of te e-mailen. De digitale kaarten die essentieel zijn voor autonavigatie, vormen mettertijd ook de basis voor geavanceerde systemen die de chauffeur assisteren wanneer er een tunnel of gevaarlijke bocht aankomt of wanneer zich een ernstig ongeval voordoet.

Autonavigatiesystemen kunnen inspelen op verkeersinformatie die on line wordt ontvangen. Persoonlijke digitale assistenten of PDA's bieden ook mogelijkheden als navigatiehulp. Bij spraakgestuurde systemen kan de chauffeur via zijn stem instructies geven. Knoppen of toetsen worden daarbij overbodig. Vlootbeheerders kunnen navigatiesystemen hanteren om voertuigen op te sporen en te volgen.

Bij 'off board'-producten kun je de digitalekaartinformatie die nodig is om te navigeren downloaden, bijvoorbeeld via een zaktelefoon. De stijgende vraag naar autonavigatie zal de prijs van de systemen verder doen dalen. Meer geavanceerde systemen zullen geleidelijk een groter marktaandeel inpikken.

'Oorspronkelijk was autonavigatie een snufje dat je alleen in dure auto's aantrof', herinnert Alain de Taeye van Tele Atlas zich. 'Tegenwoordig heeft zowat iedereen er al van gehoord. Steeds meer mensen kennen wel iemand die navigatie in zijn voertuig heeft.' Op de markt zie je, althans volgens De Taeye, een zekere segmentatie: je hebt de dure systemen die worden ingebouwd, en de goedkopere systemen die met een PDA werken.

Tele Atlas schat dat 3 procent van het West-Europese autopark al met navigatie is uitgerust. '5 tot 7 procent van alle nieuwe auto's wordt in West-Europa met navigatie verkocht. In Japan zit er al navigatie in zowat de helft van alle nieuwe wagens die jaarlijks worden gecommercialiseerd. De VS hebben een duidelijke achterstand op zowel West-Europa als Japan. In dat land beschikt nog maar zowat 1 procent van het autopark over navigatie.'

De verdere ontwikkeling van het product navigatie kan volgens De Taeye het comfort en de veiligheid van de gebruikers vergroten. 'Waarom zouden we de voordelen van navigatie trouwens alleen automobilisten gunnen? Fietsers, voetgangers en toeristen kunnen zo'n systeem ook goed gebruiken. Het zijn allemaal potentiële gebruikers, voor zover ze over een PDA, een zakcomputer of een telefoon met grafische mogelijkheden beschikken. Er zijn al systemen op de markt waarmee je informatie kunt doorsturen, de gouden gids kunt raadplegen of vrienden en kennissen kunt opsporen.'

Voor Tele Atlas maakt het op zich weinig uit welk systeem het pleit wint. 'Alle denkbare systemen hebben een digitale kaart nodig, dus dat zit wel goed.' Tele Atlas is inmiddels - na meer dan tien jaar ontwikkelingswerk - winstgevend op de West-Europese markt. De Noord-Amerikaanse poot van Tele Atlas lijdt nog forse verliezen als gevolg van hoge ontwikkelingskosten.

Wereldwijd telt de groep circa 1.800 werknemers. Veel van het arbeidsintensieve werk werd verschoven naar India, waar 700 personeelsleden aan de slag zijn. Op het hoofdkantoor in Gent werken nog een kleine 270 mensen.

Tele Atlas kondigde in november een samenwerkingsakkoord met Siemens VDO Automotive aan. De bedoeling is samen nieuwe cd's voor autonavigatie te ontwikkelen. Het Antwerpse softwarebedrijf Alturion ontwikkelde onlangs een navigatietoepassing voor PDA's die gebaseerd is op de digitale kaarten van Tele Atlas.

'Veel klanten van Tele Atlas werken wereldwijd. Vandaar dat we ook actief zijn in economisch relevante gebieden in andere werelddelen. Via partnerships maakten we de digitale kaart voor autonavigatie in Australië en Singapore beschikbaar. Een digitale kaart van Hongkong is in ontwikkeling; midden dit jaar kunnen ook daar autonavigatiesystemen worden geïntroduceerd. Tele Atlas onderzoekt de mogelijkheid om een digitale kaart van heel China te ontwikkelen.' In Japan zijn Tele Atlas en zijn Amerikaanse rivaal NavTech afwezig. Die markt is in handen van plaatselijke spelers als Mapmaster (waarin Toyota aandelen heeft), Zenrin en IPC, een dochter van Pioneer.

De Taeye spreekt tegen dat hij te optimistisch is over de mogelijke groei van de vraag. 'Voor autonavigatie werd het potentieel de jongste drie tot vier jaar nooit overschat. Met dat product bevinden we ons nu al in het stadium van een grote voorspelbaarheid van de vraag. Voor compleet nieuwe toepassingen kun je al eens het potentieel overschatten, maar dat is niet meer dan normaal.'

Aan de digitale kaarten van Tele Atlas heb je bitter weinig als ze niet worden gecombineerd met de 'apparatuur' die elektronica- en softwarespecialisten leveren. Een van die leveranciers van apparatuur is Blaupunkt, een onderdeel van het Duitse Robert Bosch. De directeur van Blaupunkt voor West-Europa, Stefaan Bourgonjon, deelt het optimisme van Alain de Taeye: 'Blaupunkt is al sinds 1995 met autonavigatie bezig, en het potentieel wordt beslist niet overroepen. In 2002 was de trend op de markt verre van negatief, ondanks het minder aantrekkelijke economische klimaat. Blaupunkt sluit ieder jaar met 30 tot 35 procent meer verkopen af, net als de markt. Vroeger beheersten spelers als wij en Philips de markt. Nu heb je ook concurrenten als Clarion, Kenwood en Pioneer.'

In autonavigatie is Blaupunkt vooral bekend onder de merknaam Travel Pilot. 'Onze eerste navigatiesystemen waren nog vrij primitief en kostten omgerekend circa 4.000 euro. Tegenwoordig kun je voor hetzelfde bedrag een volledige multimediaoplossing kopen.'

Ook Bourgonjon ziet de vraag naar navigatie- en telematicasystemen verder groeien. 'Je hoeft geen peperdure Maybach-limousine te kopen om zo'n systeem te kunnen gebruiken. Wij leveren onze systemen ook aan merken als Alfa Romeo, Audi, BMW, Fiat, Mercedes-Benz, Volkswagen en diverse Japanners.' Blaupunkt werkt zowel voor de autofabrieken als voor de markt na verkoop van de auto.

In België is Blaupunkt met zijn producten de marktleider voor autonavigatie. Andere bekende aanbieders hier zijn Siemens VDO, Pioneer, Becker en Alpine. 'In België worden jaarlijks na de aankoop van een auto circa 40.000 systemen ingebouwd', becijfert Bourgonjon. 'Nederland haalt een jaarvolume van 60.000 stuks. Frankrijk vertegenwoordigt slechts 15.000 eenheden.' Wie zijn navigatiesysteem on line wil kunnen actualiseren, betaalt minstens 2.100 euro. Voor een off-lineversie ben je minimaal net geen 1.300 euro kwijt. De prijzen zijn volgens Bourgonjon 'spectaculair aan het zakken'.

Palmtop Software uit Amsterdam is nog een van de vele bedrijven die garen spinnen uit de groeiende vraag. Het kleine softwarehuis verkocht sinds juli 2002 al circa 30.000 exemplaren van zijn nieuwste navigatietoepassing voor PDA's, de 'TomTom Navigator'. De klanten komen uit België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. 'Er is heel veel vraag naar navigatie, zeker nu het systeem ook kan worden gekoppeld aan een persoonlijke digitale assistent', vertelt Harold Goddijn, de algemeen directeur van Palmtop Software.

'Navigatie is voor veel gebruikers eerder een persoonsgebonden product dan iets wat aan de auto vasthangt. Ze willen soepele oplossingen waarvoor ze niet per se naar een gespecialiseerde dealer moeten. De markt voor 'persoonlijke navigatie' biedt naar onze mening enorme mogelijkheden.'

Goddijn is tevreden over de prestaties van de TomTom-software maar ziet nog wel tekortkomingen. 'De plaatsing van het systeem in de auto kan zeker nog beter. We moeten ook nog sleutelen aan het opstarten van de software. Als we erin slagen ons product verder te verbeteren, denken we complete, draagbare navigatieoplossingen te kunnen verkopen voor minder dan 300 euro.'

Palmtop is niet bang van de concurrentie met het grote Blaupunkt. 'Onze producten gaan uit van de elementaire vraag hoe iemand van punt A naar punt B kan geraken. Er zijn in Europa meer dan genoeg auto's, aan potentiële vraag is geen gebrek.'

Stefaan Bourgonjon van Blaupunkt: 'Het zal niet lang meer duren voor sommigen toestellen op de markt brengen die de mogelijkheden van een PDA met die van een zaktelefoon combineren. Momenteel werken wij aan een nieuw systeem waarmee je kunt navigeren, bellen en e-mailen.'

(foto: Frank Toussaint)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud