Wegblijven is geen optie

Menig onderzoek toont het aan. Internauten loven het net in eerste instantie als informatiemedium. Dat geldt ook voor zij die een aankoop plannen, off line of on line. Een studie van het consultingbureau Grid toont aan dat 80 procent van de niet-kopers op het net eerst on line informatie zoekt vooraleer een aankoop te doen in een gewone winkel. Ook 70 procent van de on-linekopers pluist een en ander uit op het net.

Het gros van de niet-kopers waagt zich niet aan e-commerce uit schrik dat zijn kredietkaartgegevens worden misbruikt. Maar dat sluit niet uit dat de niet-koper het net gebruikt om tot een aankoop (in een gewone winkel) te komen. Om die reden kan een onderneming het niet maken op internet afwezig te blijven. Bedrijven die een site hebben, ook al zijn er geen transacties mogelijk, geven bezoekers een kijk op hun producten of diensten. De info maakt van de bezoekers potentiële klanten.

Het nut van een site of on-linevitrine ontegenzeglijk bewezen, dringt zich een volgende vraag op. E-commerce of niet? Het antwoord vloeit voort uit een eerder financiële dan strategische beslissing. Elk bedrijf dient een kosten-batenanalyse te doen van een transactieplatform op zijn site. Loont het de klant de mogelijkheid te bieden on line een product of dienst aan te kopen en te betalen? Dat e-commerce in België nog altijd de kinderschoenen niet is ontgroeid, zal de beslissing zeker beïnvloeden. SR

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud