‘Bij The Family teken je voor minstens 30 jaar'

Een van de bedrijven in het netwerk van The Family is het Belgische Slidenjoy, dat laptops voorziet van twee extra schermen. ©Slidenjoy

‘The Family’ is een bekende pleisterplek voor Parijse start-ups dat het midden houdt tussen een incubator, een accelerator en een durfkapitaalfonds. ‘We zijn een beetje elk van die dingen’, zegt medeoprichter Oussama Ammar.

Achter een imposante Parijse gevel, niet ver van de Place de la Bastille, ontdekken we een bizar interieur met een eclectische mix van Perzische tapijten, art-decolampen, nepantieke stoelen, gekleurde neonverlichting en beeldjes in alle vormen en maten. ‘We wilden absoluut vermijden er uit te zien als een Silicon Valley van de IKEA’, lacht een van de verantwoordelijken die onze verbazing ziet. Een vergadering voor leerlingen van de Parijse audiovisuele school Gobelins staat op het punt te beginnen. Het jonge volkje stort zich op de rij stoelen die voor het geïmproviseerde podium is gezet.

Als ‘strategische minderheidsaandeelhouder’ neemt de organisatie een belang van 5 procent in elke start-up waar ze mee samenwerkt. En daar zitten een paar mooie succesverhalen bij. Zoals Captain Train, dat een platform ontwikkelde voor de onlineverkoop van treintickets. Afgelopen maart werd het bedrijf voor bijna 200 miljoen euro overgenomen door zijn Britse concurrent Trainline.

Het is een mooie referentie voor The Family, al beklemtonen ze daar graag dat het hen niet om het geld te doen is, maar om de mannen en vrouwen achter de jonge bedrijven. Als een kandidaat-start-up hier komt aankloppen, is de eerste vraag of hij bereid is gedurende de volgende 30 jaar een zakelijke en zelfs vriendschappelijke relatie aan te gaan.

Waarom 30 jaar? Omdat dat de gemiddelde leeftijd is van het management van The Family. ‘Zelfs als we 20 jaar ouder waren, zouden we nog altijd jonger zijn dan de meeste durfkapitalisten die vandaag actief zijn’, zegt Ammar. ‘Dat geeft een heel ander perspectief.’

Het verklaart ook waarom The Family openstaat voor bedrijven uit alle sectoren. ‘Onze rol is in de eerste plaats om mensen te doen groeien, om het unieke potentieel te ontwikkelen dat hier aanwezig is.’

Elk jaar komen er zowat 120 projecten bij in de ‘familie’, die begeleid worden door een team van 30 mensen. Vandaag zijn er van die projecten nog 230 in leven, waarvan er 110 kapitaal hebben opgehaald. En van die 110 zijn er vijf die meer dan 50 miljoen euro waard zijn, aldus Ammar. Die toppers zijn actief in allerlei sectoren, van big data tot ‘urban farming’.

The Family werd onlangs bezocht door een Brusselse delegatie, bijeengebracht door de werkgeversorganisatie Beci, de flexwerkplek Co.Station, Brussels Creative en de bank BNP Paribas Fortis. Nu we het gezien hebben, begrijpen we beter waarom alle deelnemers zo enthousiast waren.

Er zitten ook een paar Belgische bedrijfjes in het netwerk. Zo is er MenuNextDoor, de applicatie waarmee thuiskoks hun maaltijden in de buurt kunnen verkopen. Een andere is Slidenjoy, een start-up uit Charleroi die een systeem heeft ontwikkeld om laptops te voorzien van twee extra uitklapbare beeldschermen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud