blog

Brieven uit Silicon Valley: The New Gold Rush

©Shutterstock

VDAB-topman Fons Leroy blogt voor De Tijd vanuit Silicon Valley. Dit is zijn eerste gastbijdrage.

Naar Amerika vliegen roept bij mij nog steeds de connotatie met de trek naar het Wilde Westen op. De boeken van Karl May en Arendsoog en de stripverhalen van Lucky Luke, Blueberry en Jerry Spring zijn daar niet vreemd aan.

Ik verslond als jonge knaap cowboy- en indianenverhalen. Door die verhalen ontdekte ik de Californian Dream, de Gold Rush die zich in die streek voordeed in de jaren 1848 – 1855. Duizenden avonturiers gingen koortsachtig op zoek naar goud nadat Sam Brannan uit Sutter’s Creek in San Francisco had uitgebazuind dat er goud te rapen viel in de Californische bergen. De Gold Rush leidde tot een gigantische landverhuizing en veel goudzoekers vonden enkel goud in hun dromen na het drinken van enkele flessen goedkope brandy...

Vandaag voel ik me ook een beetje een goudzoeker op weg naar Californië. Ik vorm geen onderdeeltje van een massale stroom, maar van een klein gezelschap ambtenaren van de Vlaamse overheid die op bezoek gaan in Silicon Valley... We hebben geen dorst naar brandy, wel naar inzichten die de publieke sector kunnen inspireren op vlak van innovatie, creativiteit en ondernemerszin. Data, smart en big, zijn het nieuwe goud in de Wireless West.

5000 jonge werkzoekenden

Hoe kunnen we innoveren met informatie? Hoe kunnen we, door data te verzamelen en intelligent te verwerken, nieuwe, proactieve maatwerkdiensten aan onze klanten aanbieden? 

©Fons Leroy

Overheidsorganisaties zitten meestal op een berg informatie, maar ontginnen nauwelijks het informatiegoud dat daarin zit. De VDAB beschikt elk jaar over gegevens van bijna 400.000 werkzoekenden, enkele honderdduizenden werkenden en duizenden bedrijven. Over de jaren heen vormen die een gigantisch klantendatabestand.

Wat zijn de mogelijkheden als we die data niet alleen 'in real time' gebruiken in de matchingsprocessen, maar ook 'in virtual time' om Amazon-achtige maatgerichte diensten aan te bieden die passen bij het arbeidsmarktgedrag van werkzoekenden, werkenden en bedrijven?

Zouden we dan niet in staat zijn om de 5.000 jonge werkzoekenden die enkel een ASO-diploma hebben beter te oriënteren op de arbeidsmarkt via de meest succesrijke trajecten van hun voorgangers? Of werkgevers proactief - zonder dat ze per se een vacature hebben - kandidaten aan te bieden met een profiel waar ze eerder naar zochten? Of werknemers die in een bepaalde loopbaanfase zitten gerichte, proactieve adviezen te geven op grond van ervaringen van lotgenoten? En ga zo maar door.

Dat daar veel uit te halen valt, blijkt uit een doodeenvoudige test waarmee we het klik- en zoekgedrag van werkzoekenden op onze website hebben onderzocht. Het was verrassend dat één op de twee via dat gedrag op zoek is naar informatie over jobs en opleidingen die niet beantwoorden aan het geregistreerd beroepsprofiel. Echt een enorme opportuniteit voor de VDAB omdat we die werkzoekenden kunnen verrassen met job- of opleidingsaanbiedingen die ze eigenlijk niet verwachten. Zo kan je je klanten blij maken!

Spoel je job eens terug

Vandaag krijg je op je tv-scherm programma’s en films in functie van je interesse, kan je programma’s stoppen, terugspoelen, doorspoelen en opslaan. Stel je voor dat we dat ook kunnen doen als het over werk gaat!

Enigszins paradoxaal hoop ik daarom in deze vallei het juiste gerief te vinden om onze berg aan data te ontginnen. Dan kan er wel één glas brandy af!

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect