‘Wij brengen Silicon Valley naar de werkvloer'

©Siska Vandecasteele

Een aantal van de grootste bedrijven ter wereld zijn kind aan huis bij de start-up Venture Spirit uit Zele. Of hoe twee Vlaamse burgerlijk ingenieurs multinationals opnieuw leren innoveren.

Venture Spirit ontstond in 2010 als spin-off van Addestino, het consultancybedrijf van Dominique Buyse en Stefan Triest. Beiden zijn burgerlijk ingenieurs. Buyse werkte voorheen bij Alcatel en Boston Consulting Group, Triest komt uit de chemische industrie, bij onder meer Petrofina en Wynn’s. Venture Spirit draait dit jaar een omzet van 2,4 miljoen euro en is winstgevend.

‘Toch straf, hé, dat de zelfrijdende auto aangestuurd wordt vanuit Zele?’ Dominique Buyse, medestichter van Venture Spirit, zegt het met een knipoog, maar er zit een grond van waarheid in zijn uitspraak. Grote Duitse toeleveranciers voor de autosector, zoals Bosch, Hella en Continental, gebruiken de methodiek en de technologie van Venture Spirit om te brainstormen over de toekomst van hun sector, waar het vandaag allemaal ‘autonomous driving’ is wat de klok slaat. ‘Wij weten welke technische snufjes er in die zelfrijdende auto zullen zitten.’

Venture Spirit ontwikkelde een softwareplatform dat gebruikmaakt van de technieken van gamefication om de muren die in multinationals bestaan te doorbreken en werknemers over alle barrières heen te laten samenwerken en meedenken over de toekomst.

Bij grote multinationals is er enorm veel goede wil om nieuwe dingen te proberen, maar er zijn ook veel barrières waardoor dat niet lukt.
Stefan Triest
Mede-oprichter Venture Spirit

‘Bij grote multinationals is er enorm veel goede wil om nieuwe dingen te proberen’, zegt Stefan Triest, die Venture Spirit in 2010 samen met Buyse uit de grond stapte. ‘Maar er zijn ook veel barrières waardoor dat niet lukt. Daarom hebben we een concept uitgedacht dat grote bedrijven toelaat oplossingen te vinden voor problemen door gebruik te maken van de collectieve wijsheid die op de werkvloer aanwezig is.’

Het paradepaardje is het ‘Venture Game’, een start-upcompetitie voor bedrijven met meer dan 1.000 werknemers die loopt over een periode van twee tot drie maanden. ‘Het idee is heel eenvoudig’, zegt Buyse. ‘Aan de werknemers wordt dit voorstel gedaan: ontwikkel een idee, vorm een team, creëer een virtuele start-up, schrijf een businessplan en overtuig investeerders.’

Die start-up moet een oplossing bieden voor een probleem dat het management naar voor heeft geschoven, zoals: hoe wapenen we ons tegen de komst van de zelfrijdende auto, hoe besparen we x procent in een divisie of hoe kunnen we onze klantentevredenheid verhogen?

Wie deelneemt, ziet zich in een van drie groepen terechtkomen: ondernemers met een idee, talenten die zich aansluiten bij een ondernemer en investeerders die aandelen kopen van de virtuele onderneming waarin ze geloven. Door een proces van feedback en bijsturing komen de beste ondernemingen bovendrijven. De eindwinnaar wordt op een groot event bekendgemaakt.

De deelname is vrijwillig, het Venture Game loopt parallel met de job van de werknemer. Buyse: ‘Het vergt één à twee uur per week per deelnemer. Aan de inlogtijden zien we dat veel mensen ’s avonds of tijdens de lunchpauze inloggen. Niet omdat ze moeten, maar omdat het plezierig en risicoloos is. Je krijgt visibiliteit als je wint, er zijn geen consequenties als je verliest. En er is de virale factor, werknemers steken elkaar aan om mee te doen.’

Triest: ‘Voor één keer moeten ze geen rekening houden met processen of hiërarchieën. Iedere werknemer kan een keer manager zijn en meebeslissen waar het bedrijf naartoe gaat. Het spel speelt in op de wijsheid die op de vloer aanwezig is. Iedereen heeft stukjes informatie en knowhow die kunnen helpen om het vraagstuk op te lossen.’

Blijft de vraag waarom grote multinationals een spel nodig hebben om opnieuw creatief en innovatief te worden. ‘De creativiteit is niet verloren’, zegt Buyse, ‘maar ze komt niet naar boven met de huidige manier van werken. Een grote farmaklant van ons was bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe manier om medicijnen steriel te transporteren. Op het slotevent van Venture Game presenteerde een van de finalisten zijn oplossing voor de 2.000 researchers die meededen aan de competitie. Bleek dat hij ‘zijn’ oplossing al meer dan zeven jaar gebruikte in de eigen afdeling. ‘Waarom heb je niets gezegd?’, klonk het bij de bazen, waarop de werknemer antwoordde: ‘Waarom heb je niets gevraagd?’’

Grote bedrijven werken op korte en middellange termijn. En tekenen hun organisatiestructuur daarop uit. Wij leren hen, via een virtuele wereld, disruptief te denken.
Dominique Buyse
Medestichter Venture Spirit

‘Naarmate organisaties groeien, moeten ze hun activiteiten kunnen schalen, moeten ze dezelfde kwaliteit en volume kunnen garanderen en moeten ze hun marktaandeel behouden’, zegt Buyse. ‘De kracht van zulke organisaties is dat iedereen werkt om de doelstellingen op korte en middellange termijn te halen. Met dat doel voor ogen is heel de organisatiestructuur uitgetekend, de rollen gedefinieerd en de managementrapportering opgesteld. Dat zijn schitterende organisaties om de ‘corebusiness’ te runnen. Maar als je daar disruptief wil tewerkgaan, is dat risicovol voor de organisatie. Het is onnatuurlijk, het wringt. Daarom werken we met die veilige, virtuele wereld die los door die organisatiestructuur heen breekt. Het maakt dat mensen hun petje achterlaten en in een veilige omgeving samenwerken met mensen die ze anders nooit ontmoeten. ‘Jullie brengen Silicon Valley naar de werkvloer’ is het mooiste compliment dat we van een klant mochten ontvangen.’

Venture Spirit werkt voor 25 grote bedrijven, van het kaliber Barco en Proximus in België, of General Electric, Procter & Gamble en Bosch in het buitenland. Eerst werd de hoogtechnologische sector en de farmabedrijven aangesproken, later ook de automobielsector en bedrijven die fast moving consumer goods (veel verkochte consumentengoederen) verzetten. Nu lonkt Venture Spirit naar de financiële sector en de telecom. Om dichter bij de Amerikaanse klanten te zijn, heeft het zopas een divisie in Boston geopend.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect