Hoe en waarom Silicon Valley de wereld verovert

Zicht op Silicon Valley en de Bay Area, met San Jose op de voorgrond. ©© Charles O'Rear/Corbis

Wat maakt Silicon Valley nu zo uniek? Hoe komt het dat de vallei rond San Francisco uitgegroeid is tot de bakermat van de technologische disruptie? En waar liggen nu de legendarische bedrijven die in enkele jaren tijd ons dagelijks leven veroverd hebben? Een blik op het nieuwe centrum van de wereld.

Van Hewlett-Packard tot Apple, van Google tot Uber, zowat alles wat qua technologie de wereld domineert en verandert, lijkt zijn oorsprong te vinden op een streepje land van 80 kilometer tussen San Francisco en San Jose. Als technologie de nieuwe olie is, dan zit Silicon Valley op de belangrijkste bron.

Het weekblad The Economist telde het deze zomer even na. Op dat al bij al minieme stukje land hokken 99 beursgenoteerde bedrijven samen met een marktwaarde van meer dan een miljard dollar. Die waren toen goed voor een gezamenlijke beurswaarde van 2,8 biljoen - 2.800.000.000.000 - dollar. Samen tekenen ze voor 6 procent van de totale winst die bedrijven in de VS maakten. Die cijfers hebben voor alle duidelijkheid geen betrekking op de nog steeds privaat gekapitaliseerde monsterstart-ups à la Uber en Airbnb. En de stroom aan potentieel stopt niet. Volgens recente cijfers worden er maandelijks 51 nieuwe techbedrijven opgericht in de Bay Area van San Francisco.

De Valley blijft daarmee het baken voor de rest van de wereld, het toonbeeld van hoe innovatie kan en zou moeten. Het is struikelen over de steden en streken die zichzelf al hebben uitgeroepen tot het lokale Silicon Valley. Van Tel Aviv tot Londen en van Dubai tot Zhongguancun, allemaal willen ze maar wat graag de titel verdienen. In sommige gevallen is het nog vroeg dag, maar geen van die voorbeelden is er echt al in geslaagd het succes van de Valley te repliceren.

Organisch

Het verschil? Iedereen wil nu het nieuwe Silicon Valley worden, maar in het stukje tussen San Francisco en San Jose was dat nooit een doel op zich. Het is, zoals wel meer onwaarschijnlijke succesverhalen, een eerder toevallig samenvallen van verschillende puzzelstukjes. Silicon Valley is organisch gegroeid.

De kaart hieronder geeft de locatie weer van de belangrijkste spelers in Silicon Valley. Gebruik de knoppen rechtsboven om te navigeren en de verschillende kaartlagen aan- en uit te schakelen. U kan de kaart ook in volledig venster bekijken.

In aardig wat kronieken van de Bay Area wordt het bedrijf dat Bill Hewlett en Dave Packard uit de grond stampten vanuit hun garage gezien als de lont aan het vuur van de Valley. Maar eigenlijk was er daarvoor al iets crucialers gebeurd.

De legendarische garage van Hewlett en Packard. ©BELGAIMAGE

Voor de Tweede Wereldoorlog was de Amerikaanse Oostkust het verzamelpunt voor technologie. Nadat de VS de oorlog hadden gewonnen met dank aan die technologie, besloot ook de decaan van Stanford Fred Terman dat innovatie onontbeerlijk was voor de toekomst. Waar de Oostkust academisch aan de basis van de computer lag, was het de Westkust die er verder mee ging en een stroom technologisch talent afleverde. En Terman stimuleerde zijn studenten - onder wie Hewlett en Packard - om te ondernemen.

Ideaal klimaat

Dat deel van het verhaal is verre van uniek. Overal ter wereld is vandaag technologisch talent. Maar de stroom uit Stanford kwam terecht in het ideale klimaat. Succesvolle ondernemers ontpopten zich tot financiers. Huisvesting was er betaalbaar. Met San Francisco was er een hippe, creatieve stad vlakbij. Allemaal elementen die de boel deden bruisen. Dat lijkt misschien gemakkelijk te kopiëren, maar het is het niet. Al die elementen samen creëerden een stimulerende cultuur waarin creativiteit en innovatie gekoppeld worden aan ondernemerschap. Het is dat element, die ‘spirit of the Valley’, die zo moeilijk artificieel over te doen valt.

Dat wil niet zeggen dat er nergens even succesvol wordt ondernomen of geïnnoveerd als in San Francisco, uiteraard. Hoe langer hoe meer bedrijven proberen zich - vaak succesvol - te organiseren naar het voorbeeld van pakweg Google.

Geen enkel ander zakelijk epicentrum heeft zoveel impact op hoe we vandaag werken en leven.

Maar een dermate hoge concentratie van succes op een dergelijk klein stukje land, dat is uniek. Nergens anders ter wereld wordt zo veel waarde gecreëerd op zo’n beperkte ruimte. En geen enkel ander zakelijk epicentrum heeft zoveel impact op hoe we vandaag werken en leven. Als we ’s morgens eerst ons nieuws lezen op ons mobieltje via Facebook. Als we straks wanneer we willen een serie streamen, in plaats van een week te wachten op de volgende aflevering. Als we straks vooral nog winkelen vanuit onze luie zetel, via onze tablet. Al dat nieuwe gedrag vindt zijn oorsprong in Silicon Valley.

Het spreekwoord verdient een update: als het regent in Californië, druppelt het in Brussel. U begrijpt waarom we daar in deze krant - en in alle volgende edities - graag dieper in willen duiken. Als u wilt weten wanneer u uw paraplu dient boven te halen, dan bent u bij ons aan het juiste adres.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud