Kritiek op NBC houdt kijkers niet weg

In promo-uitzendingen toonde NBC beelden van de 'gouden' Missy Franklin nog voor de wedstrijd zelf in uitgesteld relais te zien was (foto: AFP)

NBC spaart de lekkerste brokken op voor primetime 's avonds, wanneer iedereen de uitslagen al lang kent dankzij sociale media. Lijkt frustrerend, maar aan de kijkcijfers is het alvast niet te merken. NBC breekt records. Pakt de zender het dan toch juist aan?

van onze medewerker in New York

Weerzinwekkende geldzucht, krampachtig vasthouden aan een archaïsch businessmodel in een nieuwe realiteit, …: de kritiek van Amerikanen op de Olympische televisiezender NBC is niet mals.

Klagen over de uitgestelde tv-uitzendingen van de Olympisch Spelen is zowat een vierjaarlijks ritueel in de VS, maar deze keer is er geen houden aan. Vooral via sociale media als Twitter en Facebook regent het de laatste dagen kritiek op de manier waarop NBC de Spelen brengt.

De zender kreeg op Twitter zelfs de weinig benijdenswaardige en 'trending' hashtag #NBCFail aangesmeerd als hét virtuele adres waar gefrustreerde sportfans hun sarcasme de vrije loop kunnen laten.

Dezelfde sociale media die critici toelaten massaal hun gal te spuwen over NBC, liggen indirect mee aan de basis van het ongenoegen over hoe Amerikanen deze Spelen te zien krijgen. Of beter niét te zien krijgen, want NBC weigert om in Amerika populaire disciplines als zwemmen en turnen live op televisie uit te zenden.

Gezien het tijdsverschil - vijf uur - met Londen zou een live uitzending in de late voormiddag of in de vroege namiddag plaatsvinden, en dat is commercieel niet interessant voor NBC. Door populaire events op te sparen voor primetime, kan de zender meer reclame-inkomsten binnenrijven in dit duurdere tijdslot.

Dat is ook nodig, want NBC telde maar liefst 1,2 miljard dollar neer voor de exclusiviteitsrechten in de VS. Het lijkt erop dat de zender – eigendom van kabelgroep Comcast – sowieso zijn broek zal scheuren aan de Spelen, want de reclame-inkomsten blijven voorlopig steken op 1 miljard dollar.

Website

Dankzij de enorme groei van sociale media de voorbije jaren, is het voor Olympische fanaten echter zo goed als onmogelijk om de resultaten van wedstrijden niet te weten te komen overdag. Zich volledig afsluiten van het internet is zowat de enige mogelijkheid. Volgens de critici vergalt de kennis van de uitslag minstens een deel van het plezier van het kijken naar de wedstrijden.

Live kijken is daarom de oplossing, maar dat kan dus niet op de Amerikaanse televisie. NBC doet wel een inspanning door alle disciplines live op zijn website uit te zenden. Maar dat gaat regelmatig gepaard met technische mankementen, zoals het bevriezen van het beeld op een moment dat Amerikaanse zwemmers in een spannende finale verwikkeld zijn.

Er zijn ook klachten over overdreven veel advertenties tijdens de webuitzendingen. De openingsceremonie van de Spelen was trouwens niet eens live op internet te zien, tot woede van veel Amerikanen.

Records

Maar wie dacht dat de Amerikaanse kijker het zou laten afweten of NBC bewust zou boycotten, heeft het mis. NBC breekt verrassend genoeg alle kijkcijferrecords voor de Olympische Spelen. Naar de uitgestelde uitzending van de openingsceremonie keken meer dan 40 miljoen Amerikanen, het hoogste aantal ooit voor een openingsceremonie en zelfs beter dan die in het eigen Atlanta in 1996.

Ook het gemiddeld kijkeraantal voor het eerste weekend zorgde voor een record met 35,8 miljoen kijkers in primetime. De live-uitzendingen via de website doen het eveneens goed: zaterdag telde NBC 7 miljoen kijkers op zijn website, een veelvoud van dezelfde dag in Peking vier jaar geleden.

'Het kijkeraantal voor de openingceremonie is een prachtig eerste signaal dat onze strategie om mensen in de richting van het kijken naar NBC in primetime te duwen, werkt’, liet een opgeluchte Mark Lazarus, hoofd van NBC Sports Group, optekenen in een persbericht.

Kortom: NBC heeft naar eigen zeggen de code gekraakt om in het internettijdperk toch te blijven scoren met het oude model van uitgestelde tv-uitzendingen.NBC rekent erop dat de ‘buzz’ die overdag gecreëerd wordt via het lekken van uitslagen en via verhitte discussies over de wedstrijden op sociale media, meer mensen ’s avonds zal doen inschakelen om het spektakel met eigen ogen te zien.

NBC doet daar zelf aan mee door uitslagen live weer te geven via zijn Twitter-platform en nieuwsankers op televisie. De zender ging ook een partnerschap aan met Facebook en Twitter om naar eigen zeggen de kijkervaring nog te vergroten. Dat er duchtig getwitterd wordt over de Olympische Spelen, blijkt uit cijfers over de openingsdag.

Het aantal tweets vorige vrijdag met daarin de vermelding Olympische Spelen was groter dan het totaal aantal gelijkaardige tweets tijdens de volledige duur van de Spelen in Peking. Dat een klein deel van die tweets diende om NBC af te branden, zal de zender er gezien de mooie kijkcijfers misschien graag bijnemen.

 

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud