Antwerpse start-up Sentiance breidt uit naar VS en China

Sentiance-CEO Toon Vanparys ©Wim Kempenaers

Het gaat hard voor de Antwerpse start-up Sentiance. Het bedrijf opent maandag een kantoor in de New York, onder leiding van voormalig Ogilvy-topper Dimitri Maex. Ook China gaat voor de bijl.

Software die u beter kent dan uw eigen moeder. Dat is, in een notendop, wat Sentiance heeft ontwikkeld.

De technologie van de Antwerpse start-up kan op basis van een hele reeks data die uw smartphone genereert een uiterst persoonlijk gebruikersprofiel opstellen. De sensordata die smartphones genereren, zijn afzonderlijk waardeloos. Maar wie de vele data - locatie, snelheid, appgebruik, noem maar op - slim weet te combineren en analyseren, kan daaruit patronen halen die van grote waarde kunnen zijn voor bedrijven.

Sentiance werkt met die zelflerende software nu al aan verschillende toepassingen. Verzekeraars gebruiken de technologie bijvoorbeeld om meer waarheidsgetrouwe risicoanalyses op te kunnen stellen over het rijgedrag van cliënten. Maar Sentiance werkt evenzeer aan betere aanbevelingssystemen voor mediabedrijven, zodat u de juiste content op het juiste moment krijgt aangeboden.

New York

Die technologie op het kruispunt van big data, internet of things en artificiële intelligentie, is enorm van de grond aan het komen, zegt CEO Toon Vanparys. Sentiance werkt, voorlopig onder de radar, samen met enkele van de grootste bedrijven ter wereld. Om die klanten goed te kunnen bedienen, opent Sentiance maandag een kantoor in New York.

Ex-Ogilvy-topper Dimitri Maex wordt 'global president' bij Sentiance en gaat het New Yorkse kantoor leiden. ©Sentiance

Daarvoor trok het Dimitri Maex aan, een Antwerpenaar die de voorbije zeventien jaar in de VS aan de slag was bij reclamereus Ogilvy, als topman van OgilvyOne, de datagedreven poot die zich moest bezighouden met klantbetrokkenheid. 'Dimitri heeft zowat de meest indrukwekkende adresboek van New York', aldus Vanparys.

'Met hem aan boord kunnen we ineens bij mogelijke klanten binnengeraken op het niveau dat ertoe doet. Waar je normaal maanden onderhandelt over een proof of concept bij een groot bedrijf, kan dat met Dimitri erbij bij wijze van spreken op anderhalf uur. We zijn hier de voorbije drie weken bij heel veel bedrijven geweest, en het enthousiasme waarmee we onthaald worden is echt ongelooflijk.'

Maex had bij Ogilvy al een demo gekregen van wat Sentiance kon. 'In mijn functie kreeg ik een tiental demo's per week. Maar die van Sentiance was blijven hangen', aldus de Antwerpenaar. 'Wat deze technologie in kaart kan brengen, is de droom van ieder bedrijf dat zijn klanten beter moet leren kennen. Hoeveel detail het kan putten uit relatief weinig en relatief eenvoudige data points, is fantastisch. Ik ken geen andere oplossing die dit nog maar benadert.'

China

Naast proefprojecten in de VS, met onder andere investeerder Samsung, hzeeft het bedrijf ook een groot partnership gesloten in China, met big data-platform Talking Data. Dat platform voor mobiele data wil nu een slimme laag inbouwen voor contextualisatie, met de technologie van Sentiance. 'Talking Data wordt gebruikt door alle grote Chinese bedrijven, van Didi Chuxing tot Tencent', zegt Vanparys. 'Het heeft dagelijks toegang tot drie op de vier Chinese smartphones. Dat is enorm.'

Naast een technologische samenwerking, gaan de twee ook samen de markt op, om een oplossing aan te bieden aan Chinese verzekeraars. Voor die samenwerking, stampt Sentiance nu ook een kantoor in China uit de grond met onder andere salesmensen en project managers.

Daarnaast is Sentiance ook ontwikkelaarskantoren aan het opzetten in Roemenië en Pakistan.

Een introductievideo over Sentiance

Gesponsorde inhoud

Partner content