reportage

Een levensverhaal in flesjes

De eerste Ritchie-flesjes worden gebotteld. ©Ritchie

Jan Verlinden gaf zijn job bij een multinational op om aan te knopen met het verhaal van zijn jeugd. Hij blies het oude limonademerk van zijn familie vanochtend nieuw leven in.

We ontmoeten Jan Verlinden maandagochtend in Diepenbeek bij de bottelarij Sodiko. Verlinden creëerde een eigen frisdrank : Ritchie, een retro limonade in een modern jasje. Vol verwachting zien we de allereerste flesjes van de band rollen.

Verlinden wou terug een Belgische limonade in de markt zetten, en moest voor de uitwerking van dat idee niet ver zoeken. 'Ik voelde het al een hele tijd kriebelen om zelf iets te creëren. De oplossing zat in het fotoalbum van mijn kindertijd.' Hij is de vierde generatie in de familie Verlinden die dranken brouwt. 'Het is zeker veertig jaar geleden dat ik nog een Ritchie dronk, het doet dus wel heel wat om nu weer een flesje in handen te hebben.'

Het is een stukje levensverhaal dat aan de lopende band in de flesjes gegoten wordt. Als een goede vader, houdt Verlinden de productie nauwlettend in het oog. Af en toe zet hij een gevallen flesje terug recht. Hij is merkbaar opgelucht wanneer de flesjes veilig en wel in de dozen zitten.

Een 22-jarige Verlinden droomde nochtans van een andere carrière toen zijn vader hem vroeg of hij zin had om de brouwerij over te nemen, 'Ik zag het niet zitten om achter de kerktoren van Lubbeek te blijven hangen.' Het werd ook moeilijker om een kleiner limonademerk gaande te houden. Internationale merken duwden steeds meer de lokale merken, die vaak duurder waren, uit de markt. Ritchie verdween dan ook in de jaren 90.

Sindsdien is de frisdrankenmarkt enorm gegroeid. We drinken tegenwoordig gemiddeld elk een blikje per dag, ook al komen suikerrijke producten steeds vaker terecht op de zwarte lijst. Het is dan ook niet evident om met een nieuwe frisdrank uit te pakken. Verlinden speelt hierop in door alleen natuurlijke ingrediënten te gebruiken en het suikergehalte 20 procent lager te leggen dan dat van de bekende limonademerken.

Consumenten kiezen ook vaker bewust voor producten, die verankerd liggen in de Belgische bodem, artisanaal zijn en met natuurlijke ingrediënten gemaakt worden: “We kiezen voor duurzaangename producten.” Die tendens zagen we bij bier, chips en  gin-tonics. En nu is het aan de limonades.

Iets meer dan dertien maanden geleden koos Verlinden volop voor de limonade en gaf hij zijn job bij de snack- en frisdrankenmaker Pepsico op. 'Ik heb me nog nooit zo goed geamuseerd. Het is spannend, maar het geeft zo veel voldoening.'

Eerder dit jaar won Verlinden de Delinnov Challenge en mag hij de limonade bij 36 Delitraiteurs in de rekken leggen. 'Vandaag neem ik vooral flesjes mee om samen met familie en vrienden op te klinken. Morgen kom ik met een vrachtwagen om mijn eerste levering op te halen', glundert Verlinden terwijl hij de allereerste doos van een zopas afgeronde palet limonade haalt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content