Jong gamesplatform in zee met Jupiler

BeSports, een online competitieplatform voor gamers, loopt zich warm voor zijn ambitieuze lancering. De Vlaamse start-up kan al het biermerk Jupiler tot zijn partners rekenen.

BeSports, een internetbedrijfje uit de kweekvijver van de startersbegeleider Start it @kbc, heeft de ambitie uit te groeien tot hét platform voor Belgische gamers die met elkaar in competitie willen treden, zowel online als op fysieke evenementen. De leden kunnen, elk op hun niveau, via online toernooien wedijveren in een brede waaier aan games.

Het platform telt 6.000 geregistreerde leden, van wie meer dan 1.000 intense gebruikers. Ze kunnen via de competities virtuele munten, BeCoins, winnen die ze voor allerhande prijzen kunnen inruilen in de webwinkel. Dat gaat van bier, elektronica tot eetbonnen van Just Eat.

‘We willen snel doorgroeien naar 10.000 tot 15.000 gebruikers’, zegt costichter Freek Borghgraef. ‘Vaak wordt nog gedacht dat gamers contactgestoorde nerds zijn. Maar onze competities hebben net een erg sociale dimensie. De meeste deelnemers spelen in teams van vijf en communiceren met elkaar via voice chat. Dat sociale aspect willen we offline bevorderen door halfjaarlijkse kampioenschappen te organiseren.’

BeSports haalt zijn inkomsten uit de partnerships met de merken die de wedstrijden, evenementen en de prijzenpot sponsoren. Voor de fysieke wedstrijden werkt de start-up samen met de Outpost Gamecenters, met vestigingen in Antwerpen, Gent en Brussel.

De bekendste partner is het biermerk Jupiler. Hoewel BeSports pas in januari vorig jaar opgericht werd en nog veel te bewijzen heeft, ziet een gigant als AB InBev er toekomst in. ‘We geloven rotsvast in het potentieel van het platform’, zegt woordvoerder Korneel Warlop. ‘Door gaming komen mensen samen op BeSports en dat is tegelijk een onderdeel van onze droom: mensen samenbrengen voor een betere wereld. Momenteel onderzoeken we nog op welke manier onze samenwerking vorm kan krijgen.’

Voor marketeers is de gamingwereld een leuke speeltuin: de doelgroep is duidelijk afgelijnd en heeft meer koopkracht dan velen denken. De typische deelnemer bij BeSports is een man tussen 18 en 28 die via een wedstrijdje met online geestesverwanten wil ontstressen van het werk. ‘We proberen vrouwen aan te trekken, maar het blijft toch een overwegend mannelijk publiek. Terwijl de meesten rond hun 8ste op zichzelf beginnen te gamen, ligt de instapleeftijd voor wedstrijden met andere gamers toch hoger, doorgaans rond 16 à 18 jaar.’

BeSports wil ook een graantje meepikken van de razend populaire live-uitzendingen van grote online gamingwedstrijden. Miljoenen gamers volgen de finales via streamingdiensten, alsof ze naar een voetbalwedstrijd kijken. Het marketingpotentieel is enorm. Het wereldkampioenschap van League of Legends trekt meer kijkers dan de NBA-basketbalfinale.

Borghgraef richtte BeSports op met twee collega-economiestudenten aan de Leuvense universiteit. Het jonge bedrijfje, dat al twee werknemers en twee jobstudenten in dienst heeft, verhuist binnenkort naar Gent. ‘Dat moet ons een frisse kijk geven’, zegt Borghgraef, die bijkomende aanwervingen op korte termijn niet uitsluit.

De verse krachten werken een nieuw ontwerp en ‘re-branding’ voor het gamesplatform, dat daarmee definitief wil doorbreken. Er komt binnenkort ook een nieuwe, internationaal bruikbare naam met .com-extensie. ‘Buitenlandse expansie is nog niet voor meteen, maar we willen erop anticiperen. Ons platform is makkelijk aan te passen voor andere landen. Onze focus ligt evenwel op België, want het is dankzij onze typisch nationale deals op het vlak van wedstrijdprijzen dat we ons kunnen onderscheiden van de grote internationale platformen.’

Krijgt de start-up de groei nog allemaal gefinancierd? ‘Dat lukt. We hebben als internetbedrijf ook nauwelijks vaste kosten’, antwoordt Borghgraef. ‘Naast onze eigen financiering als drie aandeelhouders hebben we een starterslening gekregen van KBC. We zijn goed op weg om tegen midden 2017 break-even te zijn. In de toekomst kijken we mogelijk naar andere financieringsmogelijkheden, maar dat is nu niet aan de orde.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect