Vlaamse start-up herkent congresgangers aan hun gezicht

Fielddrive registreert de bezoekers van evenementen met de hulp van gezichtsherkenning. ©Fielddrive

De Vlaamse start-up Fielddrive krijgt in Barcelona een belangrijke award voor zijn oplossing om bezoekers van grote evenementen automatisch te registreren via gezichtsherkenning.

Lange wachtrijen aan de registratiebalie zijn het slechtst denkbare visitekaartje voor een congresorganisator. Fielddrive probeert die rijen via technologie zo kort mogelijk te houden. Zo ontwikkelde het bedrijf eerder al registratiekiosken en technologie om de verplaatsingen van bezoekers op grote evenementen te monitoren en beheren.

Samen met zijn Amerikaanse partner Zenus Biometrics heeft Fielddrive nu ook een systeem gemaakt dat bezoekers bij binnenkomst meteen herkent en hun badge afdrukt. ‘De registratie neemt zo nog amper negen seconden per bezoeker in beslag’, zegt CEO Danny Stevens. Het systeem kan organisatoren ook helpen besparen op onthaalpersoneel en hardware.

Bezoekers moeten hun foto vooraf opladen wanneer ze zich online registreren voor een evenement. Het systeem controleert of de kwaliteit van de foto voldoende is. ‘We laten bezoekers altijd de keuze of ze het systeem willen gebruiken, maar de acceptatie is vrij groot’, zegt Stevens. ‘Bij een recent evenement in Texas werd het door 86 procent van de 8.600 bezoekers gebruikt.’

Bertje

De oplossing van Fielddrive en Zenus wordt vandaag bekroond met de ‘Tech Watch Award’ op IBTM World, de belangrijkste vakbeurs voor de evenementenindustrie in Barcelona. Fielddrive kreeg onlangs ook een ‘Bertje’ (een jaarlijkse prijs voor start-ups) als start-up die succesvol internationaal aan het opschalen is.

‘Na twee jaar zijn we met 12 werknemers al actief in 36 landen en halen we een directe omzet van 1,5 miljoen euro’, zegt Stevens. De komende maanden wil hij extra kapitaal ophalen om de internationale groei en productontwikkeling te financieren. ‘We willen met lokale mensen aanwezig zijn in alle grote congreslocaties.’

Stevens beklemtoont dat de technologie de strenge Europese privacyregels (GDPR) respecteert. 'De opgeladen foto's worden nergens opgeslagen. Met de foto stellen we wel een biometrisch profiel samen dat we gebruiken om tijdens het evenement zelf de gezichten van de bezoekers te herkennen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content