Antwerpenaren willen wereld veroveren met designoordopjes

Maarten Bodewes (l.) en Dimitri O van Loop, een startup die oordopjes maakt op maat van de festivalbezoeker. ©Dries Luyten

De Antwerpse start-up Loop ziet een grote markt weggelegd voor de ultieme oordopjes. De eerste duizenden zijn al de deur uit.

Een dag na het afsluiten van Pukkelpop zullen wellicht weer heel wat festivalgangers het voornemen hebben hun oren volgend jaar beter te beschermen. Het Antwerpse bedrijfje Loop belooft dat te doen met oordopjes die het geluid op een homogene manier met 20 decibel kunnen verminderen, zonder dat de kwaliteit van de beluisterde muziek eronder te lijden heeft.

De oprichters Dimitri O en Maarten Bodewes ontwikkelden het product omdat ze niet overtuigd waren door het bestaande aanbod oordopjes. De fluodopjes die gratis op festivals worden uitgedeeld zien er niet uit, en ze vervormen de kwaliteit van wat je hoort, zegt O.

Als zoon van een gehoorspecialiste moest hij niet ver gaan voor advies. Samen met zijn moeder ontwikkelde hij het concept van de perfecte oordopjes op maat, maar met een prijskaartje van enkele honderden euro’s kan je daarmee niet het grote publiek overtuigen.

Membraan

©Dries Luyten

De dopjes die ze nu verkopen, zijn met 30 euro al heel wat betaalbaarder. Ze hebben een cirkelvormig onderdeel dat eigenlijk de functie van de gehoorgang imiteert. Een akoestisch membraan in het dopje filtert het geluid voor het het trommelvlies bereikt.

De dopjes van Loop werden ontwikkeld in samenwerking met Dynamic Ear Company, een spin-off van de universiteit van Delft. Ze zijn sinds ruim een jaar te koop.

De twee oprichters zetten hard in op de online verkoop, die perfect geschikt is voor hun product. De helft van hun omzet boeken ze al online, onder meer via de e-commercereus Amazon. ‘Onze kernmarkten zijn België en Nederland, maar we mikken op alle grote markten’, zeggen ze. In de VS ligt een voorraad Loops klaar om dat deel van de wereld te kunnen bedienen.

Na enkele maanden gingen al 3.000 paar oordopjes de deur uit. Maar O en Bodewes mikken hoger. Veel hoger. ‘Volgend jaar willen we er 60.000 verkopen, in 2020 het dubbele.’

Dan moet het duo wel snel de eerste groeipijnen overwinnen. Momenteel zijn de dopjes niet meer in voorraad, maar een nieuwe productieronde komt eraan. Intussen heeft de start-up ook 350.000 euro kapitaal opgehaald bij verschillende investeerders.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content