Australiërs lijven Gentse beveiligingshardware in

Ticto stond mee in voor de beveiliging van de Oscars. ©Photo News

De Gentse beveiligingsstartup Ticto valt in handen van een Australische sectorgenoot. Het bedrijf opgericht door Johan Vinckier, oud-ICT-baas van Bpost, blonk uit met zijn technologie, maar kreeg de verkoop moeilijk op gang.

'Hoewel de situatie was geanticipeerd in het businessplan, blijft de omzet langer uit dan verwacht.' 

In het jaarverslag van de Gentse starter Ticto, van het boekjaar dat liep tot 31 maart van dit jaar, viel al te lezen dat het nu of nooit was voor het bedrijf. Johan Vinckier, die tussen 2000 en 2009 als ICT-baas in het directiecomité van Bpost zetelde, stampte het bedrijf in juli 2013 uit de ogen. Maar vijf jaar later valt het nu in buitenlandse handen. 

Pin

De beveiligingstechnologie van Ticto gooide van bij het begin hoge ogen. Het bedrijf ontwikkelde als eerste product een digitale 'Pin' voor de beveiliging van evenementen. In de pin zit een gekleurd lichtje geïntegreerd, waarmee snel te ontwaren valt of iemand toegelaten is in een bepaalde zone of niet.

Bedrijven zijn nogal conservatief als het gaat om beveiliging. Het zijn langlopende contracten en technologie die veel mensen in de organisatie impacteert.
Maarten Vandenbroucke
CEO Ticto

Het systeem draaide onder meer op de Oscars in 2017 en trok aandacht van een aantal belangrijke investeerders, zoals investeringsmaatschappij LRM en techinvesteerder Peter Hinssen. Verspreid over drie rondes haalde het bedrijf tussen 5,5 en 6 miljoen euro over. 

Badge

De laatste ronde, van 1,7 miljoen euro in december vorig jaar, moest de lancering van Ticto in de bedrijvenmarkt ondersteunen. Ticto ontwikkelde een slimme badgehouder, waarmee bedrijven real-time informatie krijgen wie zich in welke zone bevindt en of die daar ook effectief mag zijn. 

Het is het 'belangrijkste product', stelt CEO Maarten Vandenbroucke. 'De pin was een eenvoudiger product, makkelijk uit te rollen. Dat product was bedoeld om Ticto als autoriteit in de markt te zetten.' De badge moest de echte doorbraak betekenen voor Ticto. 

Omzet

Die doorbraak bleef uit. De verkoop van het product kwam totnogtoe moeilijk op gang. 'We merkten dat het een product is dat de nodige evangelisatie nodig heeft', aldus Vandenbroucke. Ticto kiest nu voor een overname door het Australische RightCrowd voor 14,2 miljoen euro en belooft informatie over een aantal commerciële deals de komende weken.  

14,2 miljoen
Overnameprijs
De Australiërs tellen 14,2 miljoen euro neer voor het Gentse bedrijf.

De ontwikkelde hardware kan niet zonder een sterke softwarepoot. De badge gaat verder dan alleen 'statische' toegangscontrole aan de ingang. De monitoring van personen is real-time en vereist daarom de nodige integratie met bestaande systemen van de klant. In het jaarverslag erkende Ticto al dat zoiets tijd vergt. 'Elk oplossing moet aangepast worden aan de noden van de klant en geïntegreerd in zijn software, wat lange doorlooptijd tot gevolg heeft.' 

Australiër

Ticto gaat nu samen met een Australische sectorgenoot die wel sterk staat langs de softwarekant, het beursgenoteerde RightCrowd. 'Ze hebben een link met een reeks grote spelers, waardoor het samengaan ons ook toegang geeft tot die spelers', aldus Vandenbroucke. 

Het is opmerkelijk dat Ticto overgenomen wordt door een ander klein bedrijf. RightCrowd boekte in het boekjaar 2018 5,5 miljoen Australische dollar omzet (3,2 miljoen euro). Geografisch zijn de bedrijven wel perfect complementair. De Australiërs staan sterk op de thuismarkt en in de Verenigde Staten. Met deze overname krijgen ze toegang tot de Europese markt. 

Een krachtenbundeling tussen de twee bedrijven moet helpen om bedrijven sneller over de streep te trekken, besluit Vandenbroucke. 'Bedrijven zijn nogal conservatief als het gaat om beveiliging. Het zijn langlopende contracten en technologie die veel mensen in de organisatie impacteert. Bedrijven willen betrouwbare technologie en nemen daar hun tijd voor.' 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie