Buurtplatform Hoplr trekt naar Nederland en Wallonië

De Gentse afvalophaler Ivago is één van de professionele gebruikers van Hoplr. ©BELGA

Hoplr, een Gentse start-up die een sociaal netwerk voor buurten en lokale overheden beheert, haalt 1,15 miljoen euro op bij de bank Belfius en de vastgoedgroep Matexi.

Een verdwaalde kat signaleren of het overzicht bekijken van de wegenwerken in uw gemeente: vroeger moest je daarvoor briefjes bussen of in de lokale weekkrant kijken, vandaag kan het ook via sociale netwerken als Facebook. Maar ook die hebben hun nadelen, zoals de reclame, het gebrek aan privacy en het soms té publieke karakter.

Een alternatief is de vier jaar oude Gentse start-up Hoplr, die het mogelijk maakt om op buurtniveau informatie uit te wisselen. Hoplr is reclamevrij en gratis voor de gebruikers. Het bedrijf verdient geld door diensten te verkopen aan lokale overheden, zoals gemeentebesturen of de lokale afvalmaatschappij. Ze kunnen via Hoplr informatie publiceren, communiceren met de burgers en peilen naar wat in een bepaalde buurt leeft.

30 steden

Het platform wordt al gebruikt door 125.000 Vlaamse gezinnen in 30 steden, onder meer in Brussel, Antwerpen, Gent en Mechelen. ‘De komende twee jaar willen we rendabel worden door uit te breiden naar Franstalig België en Nederland’, zegt oprichter Jennick Scheerlinck.

Om in een nieuwe stad de aandacht te trekken, begint Hoplr altijd met een klassieke bedeling van een informatiefolder in de brievenbussen. Dit jaar alleen worden er zo 2 miljoen gebust. Als voldoende burgers zich op het platform aansluiten, kan het bedrijf ook lokale besturen benaderen.

‘We garanderen dat we 15 procent van de aangeschreven mensen naar ons platform halen. We slagen er ook in om dat waar te maken’, zegt Scheerlinck. Hoplr hoopt tegen eind dit jaar 250.000 gezinnen te bedienen. De omzet moet volgend jaar verdubbelen van 125.000 naar 250.000 euro.

Vers kapitaal

Om zijn ambities te financieren, haalt Hoplr 1,15 miljoen euro vers kapitaal op. Het gaat om de eerste grote ronde, nadat het bedrijf eerder 250.000 euro zaaikapitaal had opgehaald. Belfius en Matexi (via zijn investeringsfonds Quaeroq) tekenen elk voor de helft op de aandelenuitgifte in. Matexi beschouwt Hoplr als een interessante tool om met buurten te communiceren bij hinder door grote vastgoedprojecten.

Hoplr is één van de start-ups die gecoacht werden door The Birdhouse. ©Wouter Maeckelberghe

Voor Belfius gaat het om de eerste investering van een 10 miljoen euro groot investeringsfonds dat eind vorig jaar werd opgericht in samenwerking met de accelerator The Birdhouse. ‘We geloven in het zakenmodel van Hoplr, dat perfect past bij de rol die we willen spelen als Belgische bank met een sterke lokale verankering’, zegt Pieter Falepin, de commercieel directeur van Belfius. Hij wijst ook op de sterke participatiegraad van de Hoplr-gebruikers, van wie 82 procent minstens een keer per maand het platform gebruikt.

The Birdhouse levert vierde lichting ondernemers af

Hoplr is één van de bedrijven die werden begeleid door The Birdhouse, een twee jaar oude accelerator met vestigingen in Gent en Antwerpen. The Birdhouse helpt jonge bedrijven om te groeien in verschillende domeinen: business development, financiering of productontwikkeling. Ondernemers volgen er ook een persoonlijk traject met begeleiding door een personal coach.

The Birdhouse is voor 60 procent in handen van oprichter Jan-Willem Callebaut. Telkens 20 procent zit bij Belfius en bij de groep van 38 mentoren die de start-ups coachen. Om het half jaar selecteert The Birdhouse 15 start-ups uit typisch 700 à 800 aanvragen. De vierde lichting zwaait donderdagavond af, en ondernemers kunnen zich deze maand aanmelden voor de volgende.

‘Onze focus ligt op het klaarmaken van bedrijven voor een eerste grote investeringsronde’, zegt Callebaut. De komende weken zullen na Hoplr nog enkele bedrijven uit de Birdhouse-stal hun ‘Series A’ financiering aankondigen, klinkt het. ‘In twee jaar tijd  hebben onze 52 start-ups al 7,5 miljoen euro opgehaald. Ze zijn samen goed voor ruim 240 jobs.’

Belfius dient zich aan als een kandidaat-financier van de meest beloftevolle start-ups uit The Birdhouse. Het zette daarvoor vorig najaar 10 miljoen euro opzij in een speciaal investeringsfonds, dat met Hoplr nu een eerste investering beet heeft. Belfius heeft ook al verschillende start-ups kredieten verstrekt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content