Facebook gaat in zee met bedrijf van Limburgse factchecker

©EPA

Lead Stories, het factcheckingbedrijf waarvan de Limburger Maarten Schenk medeoprichter is, wordt een van de nieuwe factcheckers van Facebook. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontmaskeren van valse nieuwsberichten.

‘Zo blij dat het eindelijk officieel is: Facebook gaat samenwerken met mijn bedrijf Lead Stories in de strijd tegen fake news en misinformatie’, meldt Maarten Schenk op zijn Facebookpagina.

De man uit Houthalen-Helchteren, een germanist van opleiding die er ooit van droomde journalist te worden, ontwikkelde het softwarepakket The Trendolizer. Dat controleert artikels, foto's of video's op hun inhoud en kan ze bestempelen als vals of echt.

‘Technisch gezien is Lead Stories een Amerikaans bedrijf’, zegt Schenk. ‘Mijn vennoot is een voormalige journalist van CNN, Alan Duke, en daarnaast zijn er nog twee Amerikaanse investeerders.’

Alleen Amerika

Het bedrijf gaat voor Facebook sites checken die zich bezighouden met de Amerikaanse actualiteit. Het is niet de bedoeling Vlaamse nieuwsverhalen te checken.

Trendolizer is Schenks eigen vondst, en daar zal hij naar eigen zeggen nu voor gecompenseerd worden. Een miljoenendeal is het niet, wel iets in de orde van duizenden dollars, zegt hij. ‘We zullen wél extra personeel kunnen aanwerven.’

Vorige maand kwam Schenk nog in het nieuws toen hij in samenwerking met de Nederlandse universiteit van Leiden een Macedonisch netwerk op het spoor was gekomen dat al zeker sinds 2016 nepverhalen de wereld in stuurt om grof geld te verdienen. Het ging om niet minder dan 70 websites waarmee in totaal 7,16 miljoen reacties, commentaren en shares op Facebook en Twitter werden gegenereerd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie