Advertentie
blog start-ups

Van de Belgische klei naar de city that never sleeps

Times Square, hartje New York. ©rv

Knappe koppen met innoverende ideeën genoeg in België, maar vaak blijven ze te lang onder de kerktoren hangen eens hun start-up op poten staat.

Dat zeggen de incubatoren die hen begeleiden en ook Alexander De Croo, minister van de Digitale Agenda en Telecom: 'Start-ups moeten gewoon uit de Belgische klei worden getrokken. We blijven hangen rond onze eigen kerktoren, en denken te vaak conformistisch'.

Ons land is voor starters niet alleen een kleine afzetmarkt, België telt ook een beperkt aantal kanalen om aan groeikapitaal (voor bedragen van 5 à 10 miljoen euro) te geraken - in tegenstelling tot grote markten als Frankrijk en Duitsland. En dus moeten Belgische start-ups veel sneller hun vleugels uitslaan en naar het voorbeeld van Nederland en Israël - eveneens kleinschalige landen - sneller en meer internationale investeerders aanspreken.

Volgens netwerkorganisatie Startups.be zijn nog maar 154 van de 1.400 Belgische start-ups, een schamele 11 procent, de internationale tour op gegaan. En dat terwijl het Europees gemiddelde meer dan 50 procent bedraagt en acht op de tien Europese starters het komende jaar internationale plannen koesteren.

De skyline van New York. ©dbox/CIM Group & Macklowe Properties

Die weinig flatterende cijfers deden drie incubatoren iMinds, Start it @KBC en Te­le­net Kick­start de handen in elkaar slaan voor de trip komende week naar New York. Startups.be en de Belgisch-Amerikaanse kamer van koophandel (Belcham) ondersteunen de missie met 15 start-ups, 8 mentoren, partners en journalisten - goed voor een delegatie van ruim 60 mensen. 

Daar zullen de jonge Belgen worden gecoacht en geadviseerd door landgenoten die het al maakten in de Big Apple. Passeren onder meer de revue: Caviar, Insites Consulting en Collibra.

Ook het Diegemse Seaters richtte, naast kantoren in Parijs en Londen, een kantoor op in New York. Manu Jans, mede-oprichter van het platform om lege plaatsen te vullen op uitverkochte sport- en muziekevenementen: 'Amerikaanse durfkapitaalverstrekkers zijn bijzonder sterk in het schalen en doen groeien van bedrijven. Ze investeren ook veel agressiever dan hun Europese collega's om bedrijven te doen uitmunten. Europese investeerders zijn redelijk voorzichtig en willen zo snel mogelijk break-even draaien'.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud