Elke plaats in de wereld in drie woorden

What3words deelt de wereld in in 57 biljoen vakjes. ©What3words

Afspraak op slaapje.pompend.visie. Als deze openingszin volgens u geen steek houdt, dan hebt u vast nog niet van What3words gehoord. Het Britse bedrijf vindt elke plek op aarde met drie woorden terug.

Wie al eens een wandel- of fietstocht in de wijde natuur organiseert, kent het probleem wel: om de plaats van afspraak door te geven heb je al snel een ellenlange routebeschrijving nodig, of een gps-coördinaat waar de helft van de genodigden niet mee overweg kan.

Oprichter Chris Sheldrick ©What3words

Voor Chris Sheldrick was dat adressenprobleem ook een zakelijke handicap. De Britse ondernemer organiseerde muziekoptredens op diverse plaatsen, en werd om de haverklap geconfronteerd met muzikanten of podiumbouwers die verloren reden. Sheldrick legde zijn probleem voor aan een bevriende wiskundige die – zo wil de bedrijfslegende het – toevallig zijn oog liet vallen op een woordenboek. Het idee voor What3words was geboren.

De oprichters schreven een algoritme dat elke plaats ter wereld – gedefinieerd als een vak van negen vierkante meter – identificeert aan de hand van drie woorden. ‘Dat is veel makkelijker om te communiceren en te onthouden, zeker als je een navigatietoestel gebruikt met spraakherkenning. We zorgen er ook voor dat we nooit gelijkaardig klinkende woorden in één combinatie stoppen’, zegt marketingdirecteur Giles Rhys Jones.

Mongolië

Supernova

Van donderdag 27 tot zondag 30 september vindt op het Antwerpse Eilandje de eerste editie plaats van het technologiefestival Supernova. Behalve een publieksfestival is het ook een zakelijke conferentie waar groeibedrijven uit heel Europa in contact kunnen komen met kandidaat-investeerders.

In de aanloop naar SuperNova belichten we enkele van die opmerkelijke technologiebedrijven.

Volg en herlees alle berichtgeving in ons online dossier: www.tijd.be/supernova

Het systeem vermijdt de valkuilen van een klassiek adres – denk maar aan een gemeente waar je twee ‘Kerkstraten’ hebt. ‘Onze oplossing wordt al gebruikt door verschillende hulpdiensten, bezorgdiensten zoals die van de pizzaketen Domino’s, en negen postbedrijven. In Mongolië worden we zelfs gebruikt als de voornaamste localisatiemethode. Met de nomadische bevolking daar zijn klassieke postadressen niet interessant’, zegt Jones.

‘Ontwikkelingslanden bieden sowieso veel potentieel. Maar ook hier in Londen bleek uit een test dat een bezorging met What3words gemiddeld 30 procent sneller verloopt dan met een klassiek postadres.’

What3words is voor particulieren beschikbaar als gratis app – handig indien je met vrienden vaak op de onmogelijkste plaatsen afspreekt. Omdat het om een vrij licht algoritme gaat, kan de rekenkracht op de smartphone gebeuren. Je hebt dus geen internetverbinding nodig om de app te gebruiken.

What3words stelt zichzelf voor.

Daarnaast geeft het bedrijf zijn technologie in licentie aan bedrijven die er eigen toepassingen rond bouwen. Het automerk Mercedes bouwde het systeem zopas in in het navigatiesysteem van zijn nieuwe A-klasse. Mercedes-moeder Daimler kocht ook 10% van het bedrijf in een recente kapitaalronde waar onder meer ook Deutsche Bank en Intel Capital aan deelnamen, net als de voormalige F1-piloot Nico Rosberg en de Chinese autofabrikant SAIC.

In de aanloop naar de techconferentie SuperNova, eind deze maand in Antwerpen, belichten we enkele opmerkelijke Europese bedrijven die er te gast zullen zijn.

CIJFERS EN LETTERS

Het algoritme van What3words deelt het aardoppervlak in in 57 vakken van drie bij drie meter. Elk van die vakken wordt gedekt door een combinatie van drie woorden. Om de hele wereld te dekken, zijn 40.000 woorden nodig.

De toepassing bestaat behalve in het Engels in 25 andere talen, onder meer het Nederlands. Die andere talen dekken alleen het landoppervlak, waarvoor 25.000 woorden volstaan. In het Engels kunnen dus ook plaatsen op zee geïdentificeerd worden, wat handig is voor bepaalde maritieme toepassingen.

What3words wordt gebruikt in meer dan 170 landen en sloot al meer dan 600 zakelijke partnerships af. Het bedrag van de laatste kapitaalronde is niet bekend, maar tot dan had What3words al minstens 13,8 miljoen euro opgehaald. Het bedrijf wil geen financiële cijfers vrijgeven.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie