SuperNova van start: 'We denken verkeerd over technologie'

Het techfestival Supernova vindt plaats in Antwerpen, op het Eilandje rond het MAS (Museum aan de Stroom). ©BELGAONTHESPOT

Op het Antwerpse Eilandje is de eerste editie van het technologiefestival SuperNova begonnen. 'Als een technologie goedkoop genoeg is om er je achterwerk mee schoon te maken, gaat ze de wereld veranderen.'

Donderdag en vrijdag zijn er presentaties van techdenkers en pitchen groeibedrijven uit heel Europa in acht minuten hun product of dienst bij 150 kandidaat-investeerders, van wie zowat de helft uit Rusland, Israël, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Dit weekend kan het grote publiek zich onder meer vergapen aan een vliegende auto en een autonoom varende peilboot. De organisatoren mikken op 15.000 bezoekers.

Toiletpapierprincipe

Supernova

Van donderdag 27 tot zondag 30 september vindt op het Antwerpse Eilandje de eerste editie plaats van het technologiefestival Supernova. Behalve een publieksfestival is het ook een zakelijke conferentie waar groeibedrijven uit heel Europa in contact kunnen komen met kandidaat-investeerders.

In de aanloop naar SuperNova belichten we enkele van die opmerkelijke technologiebedrijven.

Volg en herlees alle berichtgeving in ons online dossier: www.tijd.be/supernova

De Britse populaire econoom Tim Harford mocht vanochtend - na een openingsceremonie mét danser en een speech van Vlaams minister van Economie en Innovatie Philippe Muyters (N-VA) - SuperNova aftrappen. In zijn speech op de catwalk van de hete conferentiehal op het Eilandje had Harford meteen een waarschuwing in petto: we denken verkeerd over de impact van technologie.

Harford werkt voor de BBC, schrijft columns voor Financial Times en is auteur van onder meer 'Fifty Things That Made the Modern Economy'. Daarin denkt hij onder meer na over het effect van technologische vooruitgang op onze samenleving. Die onderschatten we te vaak, zegt de Brit, omdat we geneigd zijn te focussen op de meest geavanceerde technologie.

‘Neem de drukpers van Gutenberg. Een complexe machine voor zijn tijd die we zien als een van de meest invloedrijke uitvindingen ooit. Maar wat echt het verschil maakte, is de goedkope grondstof die erin ging: papier. 'Zonder papier had de drukpers geen nut, want pas dankzij papier kwam de massaproductie van boeken op gang.' Harford noemt dat het toiletpapierprincipe. 'Als een technologie goedkoop genoeg is om er je achterwerk mee schoon te maken, gaat ze de wereld veranderen.'

De les van Harford? 'Laten we vooral niet wakker liggen van supercomputers die de mensheid gaan uitroeien. Maar wel over technologie die onze creativiteit wegneemt.' Daar haalde hij een concreet voorbeeld bij: slimme headsets die magazijniers aansturen en in hun plaats denken. 'Een simpel stuk technologie dat de plaats inneemt van ons brein. Dat is sociale verandering in actie. Als je aan de toekomst denkt, denk daaraan.'

Online marktaandelen

Ook in het investeerdersdorp ging het op datzelfde moment over toiletpapier. Edouard Nattée, de oprichter en CEO van het Parijse Foxintelligence, leidde zijn pitch grappig in met het verhaal dat zijn vader toiletpapier verkocht - inclusief de woordspelingen 'a flat business' en 'Black Friday' - en zijn marktaandeel checkte in de rapporten van marktonderzoeker Nielsen die werkt op basis van de verkoopdata van retailers.

In de online wereld daarentegen geven bedrijven als Uber en Amazon hun transacties niet vrij en kunnen er geen marktaandelen worden gedestilleerd. Foxintelligence springt in dat gat. Het bedrijf vraagt daarvoor toegang tot je mailbox waar het op anonieme basis je bonnetjes voor Uber-ritten, Amazon-aankopen, online bestelde maaltijden... verzamelt. Daarmee berekent het dan de marktaandelen van de internetspelers.

Het werkt, zei Nattée, die toonde hoe de tool de omzet van een retailer kon voorspellen. De correlatie met de realiteit bedraagt 0,95. 2,3 miljoen mensen in Frankrijk, Duitsland, Spanje en het VK gaven het bedrijf toegang tot hun mailbox.

Biologische revolutie

Nina Tandon, de CEO van de New Yorkse biotechstart-up EpiBone, kwam het Antwerpse techvolk inspiratie inpraten over de kracht van biologie. Ze runt een bedrijf dat biologische botconstructies doet via stamcellen en die technologie al met succes op 30 varkens en 200 ratten testte. Volgend jaar begint EpiBone met klinische tests op mensen. Het bedrijf uit Brooklyn haalde al 13 miljoen dollar op.

'Ons doel is technologie te maken die het menselijk lijden verkleint, levens verlengt en de gezondheidszorg goedkoper maakt. We beginnen met de schedel, en willen zo onze weg naar beneden werken. De wereld veranderen dus, cel per cel.'

Tandon verwelkomde het publiek in 'het tijdperk van biofabricatie'. Overal duiken start-ups op die organisch materiaal als bouwstenen gebruiken. Letterlijk zelfs, zoals een bedrijf dat beton maakt op basis van bacteriën die geactiveerd worden als regenwater in scheuren sijpelt en zo constructies herstellen. 'De eerste industriële revolutie draaide rond machines. De tweede, volop aan de gang, rond data', zei Tandon. 'Wat als de derde rond biologie gaat?'

Haven van de toekomst

SuperNova is verspreid over 16 locaties, waaronder tijdelijke paviljoenen en constructies. In totaal tonen meer dan 200 bedrijven en kennisinstellingen hun nieuwste ontwikkelingen.

  • Zo drijft vlakbij het MAS een witte koepel, waar een 360° projectie te zien zal zijn van de 'haven van de toekomst'. Die zal bereikbaar zijn via een tijdelijke panoramische brug. In het dok vaart een zelfvarende boot.
In het Bonapartedok vaart de autome peilboot Echodrone. ©BELGAONTHESPOT

  • Een andere eyecatcher wordt de vliegende auto van het Nederlandse bedrijf Pal-V. Helaas mag de auto geen testvluchtje maken boven de stad omdat de nodige vergunningen ontbreken.
  • In het voedingspaviljoen worden ingrediënten en voedingsproducten van de toekomst voorgesteld, van algen en zeewier tot insecten, maar ook een uitgestorven varkensras (Menapische varkens) dat weer tot leven werd gewekt.
  • Ook robots en virtuele brillen maken de dienst uit. De grootste mobiele 3D-printer ter wereld gaat producten tot 3 meter printen.
  • Het festival legt ook de link met mode, een andere Antwerpse specialiteit. Zo wordt een dronejurk getoond, die gemaakt is uit 3D-geprinte onderdelen en minidrones die soms uit de jurk wegvliegen, en kledij die propvol lichaamssensoren zit.

Op Facebook is er een live stream van de presentaties.

Lees verder

Advertentie
Advertentie