interview

'Boekindustrie staat voor revolutie'

'Als de boekindustrie blijft teren op het papieren boek als haar belangrijkste inkomstenbron gaat die industrie dood.' ©BELGA

De klassieke uitgevers moeten dringend in zee gaan met hun lezers als ze de digitalisering willen overleven, zegt Soraya Belghazi. Ze werkt aan een start-up om hen daarin te helpen.

De boekindustrie staat voor een revolutie, zegt Soraya Belghazi. 'Als ze blijft teren op het traditionele papieren boek als haar belangrijkste inkomstenbron gaat die industrie dood. In de Verenigde Staten komt een derde van de verkoop van e-books op Amazon al van boeken die zonder uitgeverij zijn gepubliceerd. België zal hier niet aan ontsnappen.'

Als de traditionele uitgeverijen willen overleven, moeten ze volgens Belghazi op een heel nieuwe manier omgaan met literatuur. 'De uitgeverijen klagen dat jongeren niet meer lezen. Maar dat klopt niet. Millenials zijn nog steeds geïnteresseerd in goede verhalen, maar hun lat ligt wel een pak hoger. Je moet hen tegemoet komen.'

De uitgeverijen klagen dat jongeren niet meer lezen. Maar dat klopt niet.
Soraya Belghazi

Ze wijst naar het voorbeeld van Wattpad dat zichzelf omschrijft als 'de grootste gemeenschap van schrijvers en lezers te wereld. 'Wattpad is een online gemeenschap waarop lezers zelf hun favoriete verhaal kunnen aanvullen en in dialoog met elkaar gaan. Ze hebben ondertussen 45 miljoen gebruikers wereldwijd waarvan de helft millennials zijn.'

Virtual reality

Belghazi heeft haar job in de financiële sector opgezegd om haar idee daarvoor uit te werken.

'Ik wil in de wereld van historische fictie een nieuwe manier creëren waarop je een verhaal beleeft. Dat kan via een combinatie van leesmateriaal, audio, video en zelfs virtual reality. Zo kan je gebruikers interactief laten kennismaken met het verhaal en de kans geven om er zelf toe bij te dragen. Vaak ontstaan uit die fanverhalen fantastische dingen.'

Wikipedia

Ze geeft toe dat haar idee nog niet concreet is. Ze wil daarvoor graag samenwerken met klassieke uitgeverijen, maar heeft het gevoel dat er in de industrie weinig voeling is met dit soort manier van verhalen brengen. 'Nochtans zijn er zoveel mogelijkheden om de leeservaring te verrijken: je kunt een chat organiseren met de auteur over de research, historische bronnen toevoegen, een soort Wikipedia opzetten waar lezers informatie over hun favoriete personages kunnen aanvullen, enzovoort.'

De digitalisering maakt het mogelijk met een idee aan de slag te gaan zonder grote opstartkosten.
Soraya Belghazi

De opleiding Take the Lead, die Vlerick Business School met De Tijd en L'Echo organiseert, heeft haar naar eigen zeggen de moed gegeven om de stap te zetten. 'Uiteraard twijfel je. Maar je zag binnen de opleiding dat de digitalisering het mogelijk maakt met een idee aan de slag te gaan zonder grote opstartkosten. Als ik de juiste partner vind, ben ik klaar om hier concreet werk van te maken!'

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud