interview

'Pak burn-outs in bedrijf aan met toolkit'

Mediamarkt is een van de bedrijven waar Lemento voor werkt. 'We zien uit intern onderzoek dat de stijging van de klantentevredenheid zo goed als parallel loopt met de stijgende tevredenheid van de werknemers.' ©Kristof Vadino

Het communicatiebedrijf Lemento biedt voor 10.000 euro een kant-en-klare toolkit aan om absenteïsme te bestrijden. ‘Als zoveel bedrijven daarmee worstelen, is het niet nodig telkens van scratch te beginnen.'

Bijna 392.000 mensen in ons land zaten vorig jaar al langer dan een jaar ziek thuis. Dat is het hoogste aantal ooit, bleek vorige week uit cijfers waarover De Tijd berichtte. In tien jaar tijd is het aantal langdurig zieken met meer dan 70 procent toegenomen.

Tom Vanderbauwhede, managing director van het Antwerpse communicatiebureau Lemento, heeft een om dat absenteïsme terug te dringen. ‘Bedrijven denken dat ze zelf een oplossing moeten verzinnen, maar vele kampen met een gelijkaardige problematiek. Daarom hebben we een model ontwikkeld die elk bedrijf of organisatie kan toepassen.’

Tom Vanderbauwhede.

'‘Alles vertrekt vanuit ‘employer branding’, waarbij we een intern merk creëren’, zegt Vanderbauwhede.

‘Vervolgens zijn de sleutelelementen goede communicatie, de opleiding van werknemers en een toolkit om absenteïsme te bestrijden. Die toolkit bevat opleidingsmomenten, powerpointpresentaties en checklists. Elke persoon en elke organisatie zijn anders, maar veel oorzaken én oplossingen zijn gelijkaardig. Wij hanteren een model waarbij we leidinggevenden leren hoe ze bepaalde signalen kunnen herkennen, hoe ze met hun werknemers gesprekken moeten voeren of met hun team vergaderingen moeten houden om bepaalde problemen aan te kaarten.’ 

Lemento paste de methode al toe bij de Nederlandse Rijkswaterstaat, waar ruim 2.000 mensen werken. In anderhalf jaar tijd liep het absen­teïsme terug van 7,5 naar 5,7 procent.

Bedrijven moeten hun goede mensen eigenlijk continu overtuigen om te blijven.
Tom Vanderbauwhede
Lemento

Het budget voor de toolkit begint bij 10.000 euro. ‘Dat is een investering, maar de winst die je als bedrijf boekt door het absenteïsme aan te pakken, is fenomenaal.'

‘Getalenteerde werknemers zijn vandaag ook veel flexibeler dan vroeger. Ze stappen sneller over van job naar job. Bedrijven moeten hun goede mensen continu overtuigen om te blijven. De verloning is belangrijk, maar ook een authentieke bedrijfscultuur speelt een rol’, besluit Vanderbauwhede.

Mediamarkt

Vanderbauwhede geeft het voorbeeld van Mediamarkt, een van zijn klanten. 'De belangrijkste manier waarop zij kunnen concurreren met de e-commerce is door hun klanten een unieke ervaring, diensten en expertise aan te bieden. Dat hangt volledig af van de werknemers, die op hun beurt gemotiveerd moeten blijven. Daarom investeert Mediamarkt fors in opleidingen en communicatie over de waarden die de werknemers belangrijk vinden, zoals autonomie en verantwoordelijkheid.'

Lemento

Opgericht in 2000

Aantal medewerkers: 2

Omzet: 350.000 euro

'Een werknemer van Mediamarkt die in zijn vrije tijd met drones experimenteerde, pleitte bijvoorbeeld voor de verkoop van drones in de winkel waar hij werkte. De werknemers worden ook uitgenodigd voor inspiratiedagen waarop zij alle producten kunnen testen, enzovoort.'

'Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld Carrefour, waar alles centraal wordt aangestuurd. En het werkt: we zien uit intern onderzoek dat de klantentevredenheid zo goed als parallel loopt met de tevredenheid van de werknemers. Hoe hoger de motivatie van de werknemers is, hoe beter het bedrijf het doet.'

Gesponsorde inhoud

Partner content