Volvo monitort alle trucks binnenkort vanuit Gent

Take the Lead-deelnemer Pieter Gheeraert overtuigde Volvo om trucks te volgen en zo onverwachte pannes te vermijden. ©Dieter Telemans

Pieter Gheeraert, deelnemer aan de Vlerick-opleiding Take the Lead, overtuigde het Zweedse hoofdkwartier van Volvo om vanuit Gent alle trucks wereldwijd in realtime te monitoren. ‘Op termijn updaten we alle vrachtwagens met één knop.’

Als uw auto op de snelweg in panne valt, is dat bijzonder vervelend. Maar als een vrachtwagen vanuit Zeebrugge op weg naar Barcelona stilvalt, riskeert zijn bedrijf niet alleen een boete voor de late levering maar ook een klant kwijt te raken.

Dat moet te vermijden zijn, vond de 29-jarige Pieter Gheeraert, die in de Gentse afdeling van Volvo Trucks werkt als manager connected services support. Daarom werkte hij een nieuwe applicatie uit die de technische gegevens van vrachtwagens centraal bijhoudt. De garagisten van wie met een Volvo-truck rijdt, moeten niet langer alle gegevens bijhouden, maar krijgen op geregelde tijdstippen een lijst van voertuigen die een onderhoud nodig hebben.

Onverwachte panne

Gheeraert wou nog een stap verder gaan door Volvo-vrachtwagens wereldwijd vanuit België in realtime te monitoren. Daardoor kan Volvo een onverwachte panne vermijden door de chauffeur bijvoorbeeld een paar uur op voorhand te verwittigen dat zo’n panne dreigt. Maar hij kreeg daarvoor niet de nodige ondersteuning vanuit het Zweedse hoofdkwartier.

Ik kreeg telkens de boodschap dat ik te snel ging.
Pieter Gheeraert
manager connected services support Volvo Group

Dankzij de Take the Lead-opleiding, die Vlerick Business School samen met De Tijd en L’Echo organiseert gooide Gheeraert het over een andere boeg. ‘Mijn maandenlange gelobby in het bedrijf wierp eerst weinig vruchten af. Ik kreeg telkens de boodschap dat ik te snel ging. ‘We’re getting there’, was het antwoord vanuit Zweden. Take the Lead heeft me geholpen mijn pitch en digitale strategie scherper te definiëren. Ik heb duidelijk gemaakt dat we geen tijd te verliezen hebben en hier nu op moeten inzetten.’

Hij slaagde erin Karin Falk, de senior vice president van Volvo Trucks, te overtuigen. ‘Ze was het ermee eens dat mijn project de juiste weg was. Andere projecten zouden ervoor worden opzijgeschoven. Er was nog één vraag: hoeveel miljoen had ik nodig?’

Simkaart

Het budget voor zijn project werd van een paar honderdduizend euro opgeschroefd naar een paar miljoen. Gheeraert gaat nu met een team van 15 mensen vanuit Gent een platform uitwerken dat alle vrachtwagens continu in realtime monitort via gps of het internet.

Dat kan door een simkaart te activeren, waarover alle Volvo-trucks sinds 2012 beschikken. Ook in oudere trucks kan zo’n simkaart ingebouwd worden. ‘Dankzij een volgsysteem kunnen we onze klanten garanderen dat hun trucks nooit onverwacht stilvallen. Voor bedrijven in de concurrentiële transportsector maakt dat een wereld van verschil.’

Data

Voor bedrijven in de concurrentiële transportsector maakt de monitoring een wereld van verschil.
pieter gheeraert
manager connected services support Volvo Group

Die monitoring moet in de eerste plaats ongeplande stops vermijden, maar het project gaat nog verder. Volvo signaleert aan zijn vrachtwagens dat er bijvoorbeeld binnen de zoveel weken een ingreep nodig is. De klanten krijgen ook rapporten met de ‘gezondheidstoestand’ van hun vrachtwagens. De data leiden bovendien tot een intern kwaliteitsproces bij Volvo, waarbij het analyseert waar het productieproces beter kan. ‘Zo kunnen we steeds betere vrachtwagens maken.’

Als kers op de taart test Volvo uit of het de software in de vrachtwagens kan updaten vanop afstand. ‘Zelfs als je op voorhand een afspraak maakt, is het een tijdrovend proces om je auto of vrachtwagen in een garage te laten onderhouden’, zegt Gheeraert. ‘We willen evolueren naar een systeem waarbij we op een centrale knop drukken waarna alle vrachtwagens een algemene update kunnen downloaden, zoals je dat op je iPhone doet. We zijn dat nu al aan het testen en hebben groen licht gekregen uit Zweden om er volop op in te zetten.’

Gesponsorde inhoud

Partner content