Advertentie
interview

'Technologie schudt elke industrie door elkaar'

Steve Muylle doceert marketing en digitale strategie aan de Vlerick Business School. ©Frank Toussaint

Geen enkele industrie blijft gevrijwaard van de digitale transformatie, zegt Vlerick-hoogleraar Steve Muylle. Daarom staat uw bedrijf het best niet langs de kant te wachten tot de storm voorbij raast.

U werkt al jaren rond digitale transformatie. Welke sector zal de komende jaren daar het meest door beïnvloed worden?

Steve Muylle: 'Het gaat niet om een specifieke sector of industrie. Geen enkele industrie blijft van die evolutie gevrijwaard.'

'Dat betekent niet dat er in elke industrie een grote, dominante speler komt, zoals de bekende voorbeelden Uber en Airbnb in de taxisector en de hotelindustrie. Maar elke industrie heeft het potentieel om door technologische veranderingen door elkaar te worden geschud. Dan is de vraag: blijf je als bedrijf aan de kant staan of doe je mee?' 

Hoe zetten ondernemers het best een digitale strategie op?

Muylle: 'Een digitale strategie betekent dat je de digitale technologie gebruikt om je bedrijfsperformantie te verbeteren. We werken in Vlerick met drie stappen (zie inzet). Eerst bepalen we welke technologische trends op dit moment belangrijk zijn voor uw bedrijf of sector. Die technologie is disruptief en kan soms bedreigend zijn, maar ze biedt ook opportuniteiten. Daarna bepalen we de veranderingen in de markt. Als derde stap passen we de digitalisering toe op uw bedrijf, bijvoorbeeld in software-applicaties of het gebruik van data, in functie van uw strategie, structuur en cultuur.'

Op welke technologie zou u het meest inzetten?

'Het gaat niet om een technologie, maar om het samenspel ervan.'

Muylle: 'Dat is precies de uitdaging: je moet vandaag op alle technologieën inzetten. Alles komt samen. De klant wil niet alleen mobiele applicaties, maar ook sociale media, clouddiensten. We zijn op dat vlak als consument verwend.'

'Veel bedrijven zetten ook de stap naar de digitale verrijking van producten, virtuele realiteit of artificiële intelligentie. Die exponentiële groei van technologische mogelijkheden is een uitdaging voor bedrijven. Dat geef ik graag toe. Het is ook een bedreiging van het status-quo.'

'Tegelijkertijd biedt het ook enorme mogelijkheden. Dankzij technologie zijn dingen mogelijk waar we vroeger nooit van konden dromen. Disruptie mag een buzzwoord zijn, het is ook zeer reëel. Je krijgt de kans om dingen te doen die voorheen ondenkbaar waren en om jezelf als bedrijf opnieuw uit te vinden.'

Kunt u dat eens concreet maken?  

Bekijk hier de visie van het Nederlandse energiebedrijf Eneco.

Muylle: 'Het Nederlandse bedrijf Eneco is een goed voorbeeld. Tien jaar geleden besliste de toenmalige topman van de energieleverancier om volop in te zetten op de digitale transformatie. Hij wou in de competitieve energiesector op zoek naar een beter verdienmodel. Eneco heeft de klassieke thermostaat digitaal verrijkt en goed nagedacht over wat het met de data van die slimme thermostaat kon doen. Het analyseert de data rond energieverbruik van een bepaald type gezin en geeft tips om het energieverbruik te doen dalen. Vervolgens heeft het de handen in elkaar geslagen met bedrijven zoals Philips en Tesla, waardoor klanten via hun app ook vanop afstand hun verlichting kunnen bedienen en het voordeligste moment kunnen kiezen om hun elektrische wagen te laden.'

'Zie je wat daar is gebeurd? Plots is Eneco geen energieleverancier meer, maar de beheerder van een platform die ook stappen zet rond rookdetectie en preventieve gezondheidszorg via sensoren in het huis. Het bedrijf is een digitale dienstverlener geworden waardoor het een compleet ander verdienmodel en een andere relatie met zijn klanten heeft opgezet.'

Toch niet elk bedrijf kan zichzelf omvormen tot zo'n platformbeheerder?

Muylle: 'Dat klopt. De vrees voor een kleine set van dominante bedrijven die zowel het transport, als de thuis- en werkomgeving domineren, is terecht. Maar elk bedrijf moet nadenken over zijn industrie. Maak de denkoefening: als ik de dominante speler in mijn sector wil worden, hoe moet ik dat aanpakken? Wat zijn de kosten? Welke doelen wil ik halen? Af en toe moet je uit je comfortzone treden en durven te dromen.'

Stappen voor de digitale transformatie van uw bedrijf

1. Focus op digitale technologie

Bestudeer welke technologische trends belangrijk of disruptief kunnen zijn voor uw bedrijf als sector. Welke van die technologieën kunnen tegelijk een opportuniteit zijn? 

2. Focus op de markt

Bestudeer welke veranderingen de technologie in de markt teweeg brengt. Verandert het klantengedrag? Zijn er nieuwe businessmodellen? verandert het ecosysteem waarbinnen uw bedrijf werkt? 

3. Digitaliseer uw bedrijf

Er zijn veel verschillende manieren mogelijk om (delen van) uw bedrijf te digitaliseren: de externe processen waarmee uw klant of leverancier mee in contact komt, de digitale verrijking van uw bestaande producten of het introduceren van nieuwe, digitale producten.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud