Advertentie

De helletocht naar een gat in de Braziliaanse markt

Bart Vande Walle en zijn vrouw Renata De Bene bakken de Belgische wafels thuis en verkopen ze op de markt. ©Paulo Fridman

‘In het begin lachte ik met Belgen die in het buitenland Belgische wafels verkochten, maar nu kom ik elke zaterdag thuis met kleren die naar wafels ruiken’, lacht de Belg Bart Vande Walle, die samen met zijn Brazilaanse vrouw Renata De Bene in zijn vrije tijd wafels verkoopt in en om São Paulo.

Een bedrijf opstarten in Brazilië heeft veel weg van een helletocht. Daar zijn alle ondernemende Belgen die er wonen het over eens. Maar aan het einde van de helletocht is er licht. En dan is the sky the limit.

Belgische wafels verkopen in Brazilië, dat was enkele jaren geleden het idee van de Antwerpenaar Jochen Stevens. Onder de naam Opakee Belgian Waffles begon hij er in São Paulo met veel moed aan. Maar in februari hield hij het na drie pogingen voor bekeken. Eerst probeerde hij het via de verkoop op straat, daarna in een hippe wijk en tot slot in een shoppingcentrum. ‘Het toont aan hoe moeilijk het is om op de Brazilaanse markt iets van de grond te krijgen’, zegt Peter Puyneers, een Belg die al twintig jaar in Brazilië woont.

Een andere Belg, Bart Vande Walle, laat zich door het verhaal van Jochen Stevens evenwel niet ontmoedigen. Hij en zijn Braziliaanse vrouw Renata De Bene hebben zich ook op de wafelenverkoop gestort. Bart geeft Engelse les tijdens de week en Renata is grafisch designer, maar op zaterdag schuimen ze de markten af in en rond São Paulo om Belgische wafels te verkopen. ‘Ik heb tijdens mijn jeugd altijd wafels verkocht op de zeedijk in Blankenberghe’, zegt Bart. ‘Ik weet dus hoe het moet.’

In plaats van onmiddellijk een winkel te beginnen kozen Renata en Bart ervoor om eerst de markten te doen. Dat zorgt er ook voor dat ze minder rompslomp hebben. Toch hebben ze een accountant onder de arm genomen die erop moet toezien dat alles in orde is. ‘Want in Brazilië weet je nooit’, zegt Bart. Hun aanpak blijkt een succes. ‘Binnenkort kopen we een tweede wafelijzer’, zeggen ze in koor.

Wafels verkopen op markten lijkt dus relatief te lukken in Brazilië, maar een eigen bedrijf opstarten is een zware beproeving. 123 dagen duurt het volgens de statistieken van de Wereldbank om een zaak te beginnen in Brazilië. Daarmee staat het Latijns-Amerikaanse land op de 116de plaats in de wereld. Geen cijfer om trots op te zijn. Maar door de bureaucratie en vaak ook door corruptie duurt het erg lang om de nodige vergunningen te krijgen. Volgens Fabrice Colla, een Belgische fiscalist die in São Paulo werkt, duurt het minstens een jaar vooraleer een Belgisch bedrijf zich kan vestigen op de Braziliaanse markt. Maar eens bedrijven door de zure appel heen hebben gebeten, zijn de mogelijkheden onbegrensd. ‘Brazilië is een ongelooflijk boeiend land om te ondernemen. Hier is alles mogelijk. Maar je moet er wel rekening mee houden dat je je startkapitaal kwijt bent’, zegt Colla.

Corruptie en zwarte lijst

En vaak loert corruptie om de hoek. ‘Als je morgen een bedrijf wil opstarten kan dat, maar dat kost je 30.000 dollar. Maar dan ben je wel corrupt. Op een eerlijke manier kan het ook, maar dan moet je geduld hebben en je goed laten begeleiden’, zegt een fiscalist anoniem.

Een ander probleem is dat het heel veel moeite kost om een bedrijf of een zaak stop te zetten in Brazilië. ‘Failliet gaan weegt ongelooflijk zwaar, want dan kom je op een zwarte lijst terecht. Je kan een bedrijf beginnen, maar je weet nooit wanneer het zal eindigen’, zegt Colla. Vaak moeten bedrijven jaren na de stopzetting van hun activiteiten nog belastingen betalen.

Bedrijven die het bureaucratische oerwoud overleven, gaat het meestal voor de wind. Getuige het hoge aantal Belgische bedrijven dat succesvol is op de Braziliaanse markt. ‘Als Belg moet je hier geen kippen komen kweken, want daar zijn de Brazilianen goed in. Maar je kan hier wel geld verdienen met producten die ze niet kennen’, zegt een Belg anoniem.

Naast Fomeco do Brasil, die uitlaten maakt voor vrachtwagens en bussen, de producent van matrasbekleding DesleeClama en Puratos, de producent van broodverbeteraars en chocolade is er ook Parafix van Damien Grimmelprez en Anna Vanden Avenne. Het Belgische koppel verkocht recentelijk de meerderheid van de producent van linten voor luiers aan de Franse groep Aplix. Intussen is Anna Vanden Avenne ook opgestart met een boetiek van Flamant, de Belgische decoratiespecialist.

Dit is de laatste aflevering in de reeks ‘Belgen veroveren Brazilië’: www.tijd.be/brazilie2014

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud