2. Michelangelo - Sixtijnse Kapel (1512)

‘De ultieme kunstervaring ligt in Rome!’, zei een redactrice. En zij vertelt hoe ze starend naar het overweldigend mooie plafond van de Sixtijnse kapel, existentiële vragen ging stellen over mens, religie en kunst en alle verbanden daartussen. ‘Hoe je jezelf heel klein voelt en tegelijk volstroomt van geluk… Om daarna op een Romeins terras het allemaal te laten bezinken.’

Een andere redacteur bewonderde de manier waarop Michelangelo de oorsprong van de mens heeft uitgebeeld. Maar ook de fysieke krachttoer: ‘Schilder dat maar eens, liggend op je rug, kruipend op je knieën op een metershoge stelling, met bijtend kalkwater op je gezicht en prikkende verf in je ogen…’

De Sixtijnse kapel werd gebouwd voor plechtige ceremonies zoals pausverkiezingen. Paus Julius II huurde in 1508 Michelangelo Buonarroti (1475-1564) in om het plafond te beschilderen met negen taferelen uit Genesis. Hij werkte er vier jaar aan. De kunstenaar kon in 1536 weer aan de slag. In opdracht van Paulus III maakte hij achter het altaar een fresco met het Laatste Oordeel. Dat meesterwerk was in 1541 gereed.

‘En dan te bedenken,’ mijmerde een collega, ‘dat dit het werk is van een man die bij de start amper ervaring had met frescoschilderen. Michelangelo heeft niet alleen de schilderkunst, maar zelfs het godsbegrip ingrijpend beïnvloed. Het was een van de eerste keren dat God zo menselijk werd afgebeeld. Bij mijn jongste Romereis een paar maanden geleden heb ik voor de derde keer in stille bewondering er naar staan staren.’

En hij voegde eraan toe: ‘Laat je niet afschrikken door verhalen over de lange rijen toeristen. Als je vroeg genoeg komt en een beetje buiten het hoogseizoen reist, is zo’n bezoek best te doen. Of anders kan je nog altijd kardinaal worden!’

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud