'Geef de markt terug aan de handelaars'

In de maand van de kmo legt De Tijd elke dag een ondernemer drie stellingen voor. Vandaag: Grete Remen van Damhert, een producent en distributeur van functionele voeding.

1. Mijn beste beslissing

‘Op het persoonlijke vlak: de beslissing de advocatuur vaarwel te zeggen en toch in Damhert te stappen. Mijn ouders en broer stonden er niet echt achter dat ik mee in de familiezaak kwam, toen een distributeur van dieet- en natuurvoeding. Ik was het studiehoofd van de familie! Maar ik kwijnde weg aan de balie.’

‘Ik moest dan maar bewijzen dat ik de regio voorbij Gent, waar Damhert nog niet kwam, kon veroveren. Die eerste maanden is de twijfel me wel overvallen. ‘Wat zit ik hier te doen in mijn oude camionette?’ Maar mijn man porde me aan vol te houden. Niet veel later overtuigden de resultaten me: het was een terechte beslissing.’

‘Voor ons bedrijf was het een belangrijke beslissing Tagatose te commercialiseren, een suikervervanger geproduceerd uit melkoverschotten. Men vond het uit in de VS, als nabehandelingsproduct voor darmkanker. Arlafood (zuivelbedrijf) en Nordsücker zouden het samen commercialiseren, maar het bleek een duur procédé en het was voor hen maar een nevenactiviteit. Ze stopten ermee, en wij kochten drie jaar geleden hun stocks op. Daarmee begonnen we dieetproducten te maken. Tegelijk zochten we naar een goedkoper procédé. Onze productie op enzymatische manier is recentelijk goedgekeurd.’

‘Wordt dit een grote kentering? Als we dit goed aanpakken, zeer zeker! Bedrijven als Pepsico, InBev en Danone contacteren ons voor Tagatose. De tijdgeest zit goed, mensen gaan bewuster met voeding om. In de functionele voeding is er steeds meer concurrentie. Tagatose is wat ons onderscheidt.’

2. Iets waar ik nog steeds spijt van heb

‘Als rechtenstudent kreeg ik de kans een jaar aan de Sorbonne in Parijs internationaal recht te studeren. Alles was geregeld, maar de dag voor mijn vertrek krabbelde ik terug. Ik durfde niet, zo stom! Daar heb ik nu nog spijt van. Ik heb de ervaring gemist een stap in het onbekende te zetten.’

‘Wij werken al een tijd in Wallonië, ik had de kennis van het Frans echt kunnen gebruiken. Bovendien blijkt het niet gemakkelijk in Frankrijk een voet tussen de deur te krijgen. Nu we via een agent werken, loopt het beter, maar soms denk ik toch nog aan mijn gemiste kans.’

3. Mijn goede raad

‘Mag ik een boodschap formuleren die meer voor onze beleidsmakers bedoeld is? ‘Geef de markt terug aan de natuurlijke personen.’ De macht van de multinationals en andere ‘rechtspersonen’ weegt te zwaar op de handel. Kleine bedrijven die nog drijven op ondernemerschap kunnen niet mee. En de responsabilisering is weg. In multinationals maken wij herhaaldelijk mee dat je met iemand een akkoord sluit, maar dat die bij de uitvoering alweer weg is. De gevolgen van beslissingen zijn niet voor hen, dat neemt elk verantwoordelijkheidsgevoel weg.’

In deze kmo-estafette geven ondernemers het stokje door aan een collega naar keuze. Morgen drie vragen voor Jos Ghesquiere van Fag Creative Foods.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud