Starbucks-CEO noemt verkiezing VS 'circus'

Starbucks-CEO Howard Schultz. ©REUTERS

Howard Schultz wil via het personeel in zijn duizenden winkels in de VS 'de toon van het debat verheffen'.

'We spreken over het hoogste ambt van het land en de machtigste persoon ter wereld,' zei Schultz tijdens een personeelsforum in een koffiebranderij van Starbucks in Nevada, uitgerekend de staat waar de Democraten zaterdag een voorverkiezing houden, en de Republikeinen dinsdag.

'Ik denk dat de verkiezingen veranderd zijn in iets dat we nog nooit hebben gezien', vervolgde Schultz. 'Ik zou het bijna omschrijven als een circus van bombastische aanvallen, van een gebrek aan respect en waardigheid.'

Schultz noemde geen namen, maar in de campagnes van beide partijen zijn opmerkelijke uithalen genoteerd. Bij de Republikeinen staan alle schijnwerpers natuurlijk op Donald Trump, wiens agressieve en regelmatig beledigende aanpak ook bij zijn tegenkandidaten de toon heeft doen verharden. Het recentste voorbeeld was de tweet van Jeb Bush, die een foto van zijn gegraveerde pistool de wereld instuurde.

Maar ook bij de Democraten is de sfeer grimmiger geworden nu Bernie Sanders zich tot een taaie tegenstander voor topfavoriete Hillary Clinton heeft ontpopt. In die mate zelfs dat Bill Clinton onlangs de opstoot in steun voor Sanders vergeleek met de omstreden Tea Party-beweging in de Republikeinse partij.

Het is niet de eerste keer dat Schultz een zijsprongetje maakt naar de politiek-maatschappelijke arena die veel andere Amerikaanse CEO's liever vermijden uit angst om potentiële klanten weg te jagen. De afgelopen jaren joeg hij de wapenlobby in de VS op stang door de uitbaters van zijn winkels op te roepen geen wapens toe te laten, ook als die volgens lokale wetten wel toegelaten zijn. En vorig jaar schrikte Schultz de VS nog eens op met een gewaagde campagne om het heikele thema van racisme in het land aan te kaarten.

Schultz laat zich echter niet afschrikken. 'Mensen vertellen mij dat mijn taak erin bestaat om aandeelhouderswaarde en winst te creëren en niet om Starbucks als een politiek werktuig te gebruiken', vertelde hij. 'Dat is het niet. Mijn grote bezorgdheid is waar dit land naartoe gaat en ik stel mij de vraag wat we daaraan kunnen doen.' 

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud