Obama wint digitale verkiezingsstrijd

Barack Obama heeft de strijd om de digitale kiezer gewonnen van Mitt Romney. Of hem dat ook in de echte wereld een verkiezingsoverwinning zal opleveren, is een andere vraag.

Amper 24 uur nadat president Obama in een toespraak op 19 oktober het begrip ‘Romnesia’ had gebruikt - een verwijzing naar het vermeende geheugenverlies van zijn tegenstander Romney - werd #Romnesia wereldwijd een ‘trending topic’ op Twitter. Na amper 48 uur kregen de twee Romnesia-posts op de Facebook-pagina van Obama al 365.000 opgestoken duimpjes, en waren ze er bijna 58.000 keer gedeeld.

Dat Obama daarmee de grootste ‘virale’ hit heeft gescoord uit de presidentiële campagne, mag geen toeval heten. Ook vier jaar geleden pionierde zijn campagneteam in het gebruik van de sociale media, die toen nog in hun kinderschoenen stonden. Facebook was amper een tiende van wat het vandaag is.

Dat op Twitter heel snel percepties worden gevormd en verspreid, bleek ook al tijdens het eerste tv-debat in Denver op 3 oktober. Na amper een half uur werd Obama door de Twitter-gemeenschap al tot verliezer verklaard, en werd die perceptie in de hele wereld overgenomen door de klassieke media. Toen Romney in het volgende debat ietwat ongelukkig zei dat hij ‘mappen vol vrouwen’ had gekregen (hij wilde zeggen dat hij veel inspanningen had gedaan om vrouwen aan te werven) werd die lapsus meteen door de Obama-medewerkers opgepikt en belachelijk gemaakt op alle sociale media.

Op basis van de cijfers over het aantal fans en statusupdates komt Obama op Facebook en Twitter als duidelijke winnaar uit de verkiezingsstrijd. Maar de digitale inspanningen van zijn campagneteam gaan veel verder en dieper dan die oppervlakkige statistiekjes doen vermoeden. De campagne van 2012 was de eerste waarin op grote schaal gebruik werd gemaakt van de mogelijkheden van zogenaamde ‘Big data’-technologie. De persvoorlichters van Obama willen er weinig over kwijt, maar onder meer de website Politico bracht het verhaal over het team van meer dan 150 whizzkids die, met behulp van krachtige computers in een kantoorgebouw in Chicago, maandenlang bezig zijn geweest met het in kaart brengen van de verschillende groepen kiezers die van belang zijn in de kiesstrijd.

Door gigantische hoeveelheden informatie te verzamelen en aan elkaar te koppelen - zoals namen, adressen, online accounts en telefoonnummers - slagen deze specialisten erin profielen op te stellen van groepen kiezers die ze vervolgens op een heel persoonlijke manier kunnen benaderen. Dat laat toe om gefocust en efficiënt om te gaan met de beschikbare fondsen. Een overtuigde Obama-aanhanger moet je niet meer bestoken met politieke boodschappen, maar kan je wel aanschrijven met de vraag voor een financiële gift. Het in kaart brengen en overtuigen van de groep twijfelende kiezers kan volgens sommigen wel eens de factor zijn die de verkiezingsstrijd in het voordeel van Obama kan doen kantelen.

Toch leek het grootste deel van de activiteit op sociale media vooral gericht te zijn op de eigen achterban. Een spel dat niet altijd eerlijk wordt gespeeld. Toen Obama deze zomer in een toespraak het belang beklemtoonde van openbare infrastructuur zoals scholen en wegen, zei hij op zeker ogenblik: ‘Als je een bedrijf hebt, dan heb jij dat niet (alleen) opgebouwd.’ Het campagneteam van Romney rukte die zin uit zijn context en probeerde ermee aan te tonen dat de president geen respect heeft voor het ondernemerschap. Behalve de tv-spots werd op de sociale media een campagne begonnen waarin kleine ondernemers een foto van hun zaak konden tonen met de slogan ‘Ik heb dit gebouwd’.

Omgekeerd werd een uitspraak van Romney, die tijdens een tv-debat verklaarde dat programma’s als Sesamstraat het van hem gerust met minder overheidsgeld mochten doen, omgevormd tot de Twitter-kreet dat Romney van plan was om Big Bird (de grote vogel uit het kinderprogramma, bij ons bekend als Pino) van kant te maken. Of hoe de sociale media het politieke spel alvast niet veel volwassener hebben gemaakt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud