Een jaartje balen met Balta

De fabriek van Balta in Waregem. ©ID PHOTO AGENCY

Heeft u uw kamerbreed tapijt in de slaapkamer al buitengegooid voor onderhoudsvriendelijk laminaat of parket? Ik wel. Stofzuigen gaat makkelijker, je moet er minder van niezen, en als ik even met een natte dweil over de vloer ga, ziet die er meteen spic en span uit.

Nochtans hou ik van de hoogwollige tapijten in veel hotels. Vooral in het Verenigd Koninkrijk hebben de Britten nog de traditie om uw voeten te laten wegzinken in de kroezelige weefsels van tapis-plain, wat een sfeer van warmte en gezelligheid schept.

Velen nemen afscheid van hun tapijt, en dat is bar slecht nieuws voor Balta  . De tapijtmaker staat intussen een jaar op de beurs, en tikte deze week een dieptepunt van 4,56 euro aan. Wie midden juni 2017 intekende tegen de introductieprijs van 13,25 euro, heeft bijna twee derde van zijn investering in rook zien opgaan.

Het is een zoveelste bewijs dat de neergang spectaculair kan zijn als aandelen uit de gratie raken. Enkele andere bedrijven die het om een of andere reden verkorven hebben bij beleggers: Van de Velde (-54% tegenover zijn top in de jongste twee jaar), IBA (-58%), Ontex (-38%), Bpost (-45%), Econocom (-32%) of Greenyard (-45%). Het gaat om namen die volgens de analisten over 2018 niet verlieslatend zullen zijn, soms zelfs groeien, en over een solide balans beschikken zodat ze moeilijke tijden kunnen doorworstelen.

Voetbal sponsoren

Vaak is het pessimisme zo overdreven dat u zelfs met bedrijven die het tij tegen hebben zaakjes kunt doen. Maar is dat zo voor Balta? De onderneming bestaat al sinds 1964, toen textielmaker Paul Balcaen - Balta staat voor Balcaen Tapijten - zijn eerste fabriek neerpootte in het West-Vlaamse Sint-Baafs-Vijve, nog altijd de hoofdzetel van de groep.

Balcaen maakte van de groep een nationale leider, onder meer door in de jaren 70 de voetbalploeg SW Waregem te sponsoren. In 2004 verkocht de familie 70 procent van de aandelen aan de durfkapitaalgroep Doughty Hanson, nadat ze eerst de vinyltak IVC uit de onderneming had gehaald. In 2015 kwam Balta in handen van de Amerikaanse investeerder Lone Star, die cashte door een deel van de aandelen naar de Brusselse beurs te brengen. Lone Star is met 53,9 procent nog altijd de meerderheidsaandeelhouder.

Filip Balcaen. ©Emy Elleboog

Sinds de beursgang zit zowat alles tegen. In de eerste plaats crashte het Britse pond door de brexit. De Britten zijn veel meer dan de andere wereldbewoners dol op hoogwollig tapijt in hun vertrekken, en bij Balta goed voor 26 procent van de omzet. Maar ook de Britten verliezen hun appetijt voor tapijt. Omdat geïmporteerde goederen duurder worden, slaan ze aan het besparen en een nieuw tapijtje staat voor veel gezinnen niet op de prioriteitenlijst. Het noopte Carpetright, een van de belangrijkste klanten van Balta met 5 procent van de omzet, tot meerdere winstwaarschuwingen. De Britse keten sluit een op de vijf vestigingen, waardoor Balta’s afzetkanalen onder druk komen.

Ook in de Verenigde Staten loopt het mis. Daar haakten twee belangrijke doe-het-zelfketens als klant af. Vooral de verkoop van karpetten (losse tapijten), tot voor kort de sterkhouder van de groep, heeft het er lastig. Bovendien zijn de grondstoffenprijzen fors opgelopen, waardoor de marges onder druk staan. Over het eerste kwartaal daalde de vergelijkbare omzet met een tiende en de brutobedrijfswinst met 24 procent.

Balta-topman Tom Debusschere probeert de vele tegenwinden te counteren door in de kosten te hakken. Dat deed hij voordien al met succes bij de maker van pvc-profielen Deceuninck (+1,2%, 2,58 euro). De fabriek in Oudenaarde sloot de deuren, en de productie werd overgeheveld naar de twee andere Belgische fabrieken. Dat moet jaarlijks 8,3 miljoen euro besparen.

Daarnaast probeert Balta de hogere grondstoffenkosten door te rekenen, al loopt dat niet van een leien dakje wegens de overcapaciteit in de sector. Toch lopen de gesprekken met de klanten goed, stelde Balta in zijn update van begin mei. De tapijtenboer gaat uit van een winstverbetering in de tweede jaarhelft. Een opsteker is ook dat het vorig jaar overgenomen Amerikaanse Bentley Mills goed draait. Dat maakt dure tapijten voor luxehotels of speciale evenementen. De Balta-dochter leverde onder meer de rode lopers voor de inhuldiging van Donald Trump als president.

Balta is een van de weinige aandelen in Brussel die stevig onder hun boekwaarde noteren, in dit geval 7,50 euro. Dat betekent dat de markt ervan uitgaat dat het bedrijf in de toekomst waarde zal vernietigen. Tegen 12 keer de winst is het aandeel nog niet uitzonderlijk goedkoop voor een cyclisch bedrijf. Maar als u denkt dat de tapijtencyclus op zijn dieptepunt zit, kan die ratio snel dalen als de winst verbetert. Balta heeft zijn eerstvolgende afspraak met de belegger op 28 augustus. Een tegenvaller is dat het met een schuldgraad van 3,3 keer de brutobedrijfswinst voorlopig zijn plan om op overnamejacht te gaan niet kan uitvoeren.

Misschien kan een nieuwe kapitaalkrachtige partner daarbij helpen. Analisten stippen onder meer de Amerikaanse vloergigant Mohawk als een mogelijke geïnteresseerde aan. Bij Mohawk is Filip Balcaen van de Balta-oprichtersfamilie een belangrijke aandeelhouder en bestuurder. Het zou de West-Vlaamse groep weer bij haar familiale roots brengen. Al gelooft niet iedereen bij Mohawk in een forse klim van de vloerenmarkt. De Vlaming Bernard Thiers, de CEO van Mohawk-dochter Unilin, verkocht deze week voor 2,2 miljoen dollar Mohawk-aandelen op de beurs.

Aandelen inkopen

Colruyt heeft niet langer de ruimte om grootschalig eigen aandelen in te kopen zonder schulden aan te gaan.

Wie wel al een tijd gretig aandelen van het eigen bedrijf koopt, is de familie Colruyt én het bedrijf Colruyt  . Ze deden geen onaardig zaakje, want in tegenstelling tot de analistenverwachtingen wist de warenhuisketen haar winstmarge licht te verhogen. Dat was te danken aan iets minder promoties bij de concurrenten en operationele besparingen.

We gingen met zijn allen ook iets meer shoppen bij de Colruyt-groep. Het marktaandeel in België steeg lichtjes van 31,7 naar 31,8 procent. Dat staat niet op het conto van de Colruyt-winkels, maar vooral van de OKay-buurtwinkels. Steeds meer mensen gaan naar een kleinere, lokale shop voor het gemak en de nabijheid. De groei bij OKay ligt met 7,4 procent bijna vier keer zo hoog als de 2 procent bij de Colruyt-banner. OKay tekent al voor ruim een tiende van de groepsomzet.

Het voorbije jaar ondersteunden de bulkinkopen van eigen aandelen de Colruyt-koers, maar misschien komt daar snel een eind aan. Vorig boekjaar kocht de keten voor 329 miljoen euro eigen aandelen. Dat deed de cashpositie echter slinken van 524 tot amper 87 miljoen, wat niet langer ruimte laat voor grootschalige inkopen zonder schulden aan te gaan. Een belangrijke katalysator voor de koers dreigt weg te vallen. Het aandeel is tegen meer dan 17 keer de winst bovendien erg duur. Al miskijken shortsellers - partijen die uitgaan van een koersdaling - zich af en toe op het aandeel. Het fonds Marshall Wace verhoogde net voor de publicatie van de jaarcijfers zijn shortpositie, maar kwam meteen van een kale reis thuis.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud