weekboek

Rally rond de voetbalvlag

Redacteur Beleggen

De Europese beurzen hebben een favorietenrol aan het begin van het EK. Dankzij het voetbalhoogfeest staan enkele Brusselse bedrijven extra in het voetlicht. Is het als belegger wijs om in te haken op de gekte?

Lezers met een beurshobby zullen mijn afwijking misschien herkennen. Ongewild zie ik overal koopsignalen. Soms zelfs in de kleinste dingen des levens. Toen we vorig jaar plots mondmaskers moesten dragen, ergerde ik mij aan mijn voortdurend aangedampte brilglazen. Mijn eerste reflex? Eens kijken of er interessante beleggingen in contactlenzen bestaan. Een bejaarde en weinig techsavvy buurman die plots HelloFresh geleverd krijgt… Koopsignaal? Een neefje dat niet kan zwijgen over Roblox? Toch maar eens checken! Je investeringskeuzes maken op basis van wat je rond je ziet, kan je beursblik aanscherpen, maar is ook een feilbare strategie. Na de geboorte van mijn kinderen vertaalde hun extreme luierconsumptie zich in een impulsaankoop Ontex. Daar heb ik al evenveel pret aan beleefd als aan het verversen van luiers.

Een oude voetbalwijsheid geldt ook voor de heropening van de economie: if you want to speed up the game, don't let the ball go out of bounds.

Ook bij het EK komt de opportunist in mij naar boven. Door het jaar heen interesseert voetbal mij maar matig. De enige ‘foot’ die ik echt ken, is de Londense Footsie. In de Bundesliga vermoed ik eerder een schare volgers van de Duitse langetermijnrente. En had PEPP Guardiola niets met de ECB te maken? Maar bij internationale kampioenschappen als het EK en het WK rally ik vrolijk rond de vlag. Dan komt mijn inner Jan Mulder boven en hoor ik me luider dan nodig ‘schwalbe’ en ‘hands’ roepen naar het tv-scherm, terwijl ik nauwelijks weet hoe buitenspel werkt.

Toen ik deze week hordes tricolore auto’s door de Brusselse straten zag rijden, met duivelantennes, wapperende driekleuren en zijspiegelhoesjes, betrapte ik mij op mijn intussen vertrouwde reflex. Voetbalmerchandising, staat dat niet op de beurs? Gelukkig volgt op die eerste impuls meestal een diepere reflectie. Voor een belegging in supportersprullaria zou ik allicht heel diep moeten afdalen in de krochten van de made-in-Chinabeurs. Bovendien passen kunststofwegwerpartikelen niet meteen in de duurzame focus die we inschreven in de statuten van Chickenstock, mijn bescheiden beursclubje met enkele vriendinnen.

Takeaway-plunje

Wie via de beurs wil inspelen op de EK-gekte, heeft verschillende manieren om dat te doen. Een voor de hand liggende manier is om te kijken naar de sponsors. Just Eat Takeaway is een opmerkelijke nieuwkomer. De maaltijdbezorger vervangt McDonald’s na bijna 30 jaar als hoofdsponsor van de UEFA. Hoewel geen financiële details bekend zijn, gaat het volgens het persbericht om een van de omvangrijkste sponsordeals die de Europese voetbalbond sloot.

Christine Lagarde, de doelvrouw van de euro, ziet geen risico op een oververhitting van de economie en verlengde donderdag haar kolkende geldkraan.

Het contract staat de Nederlandse bezorgkoning toe om zowel in de tv-uitzendingen als in de stadions, die zich voor deze bijzondere editie over heel Europa bevinden, reclame te maken. Ook de kinderen die de voetballers voor iedere match naar het veld escorteren, mogen zich tooien in een Takeaway-plunje. Een prachtig uithangbord natuurlijk. Al kan een sceptisch belegger zich afvragen hoe diep topman Jitse Groen voor al die voetbalexposure in zijn amper winstgevende buidel heeft moeten tasten.

Van de zes hoofdsponsors is de helft beursgenoteerd. Behalve het bezorgbedrijf gaat het om twee drankreuzen: Coca-Cola en Heineken. TikTok, de Chinese smartphoneproducent Vivo (pour la petite histoire, het bedrijf waarvan de topman ooit 620.100 dollar betaalde voor een lunch met Warren Buffett, die de opbrengst aan een organisatie voor daklozen schonk) en Qatar Airways zijn de niet-genoteerde partners. Het gros van de EK-sponsors is dus niet Europees. En dat terwijl Europese bedrijven net een favorietenstatus hebben bij internationale beurshuizen. De meeste strategen vinden dat Wall Street relatief duur wordt en dat Europese heropeningsaandelen nog kunnen scoren. En laat het EK nu net hét uithangbord zijn van die Europese heropening.

Brusselse beurs

Ook in Brussel zijn er manieren om de voetbalgekte ‘in te kopen’. De beeldservers van EVS worden gebruikt voor de livecaptaties van de wedstrijden. Ook aan de hordes media die het toernooi op de been brengt, kan EVS zich sterken. De Luikse technologie zit ook in satellietwagens van tv-stations en in apparatuur om extreme slow motions mee weer te geven. EVS stelde dankzij de drukke sportzomer - volgende maand verzorgt het ook mee de uitzendingen van de Olympische Spelen - een jaaromzet van 110 tot 120 miljoen euro in het vooruitzicht.

AB InBev is ook een naam die bij grote sportevenementen komt bovendrijven door de verhoogde bierconsumptie. Kinepolis , dat in drukke sportzomers minder bezoekers over de vloer krijgt, is dan weer de vaakst genoemde verliezer.

UBS raadde aan om in de aanloop naar het EK in te zetten op de producenten van sportkledij. Die hebben volgens het beurshuis, enigszins contra-intuïtief na maandenlang zweterig thuiswerk in joggingbroeken, nog een inhaalbeweging tegoed. Meer dan een tiende van hun omzet halen ze uit de verkoop aan (amateur)sportclubs en daar moet de verkoop hernemen nu de lockdownregels versoepelen, stelde de analiste Zuzanna Pusz. Ze zet vooral in op de Europese spelers Puma en Adidas, die lange tijd niet in de gratie stonden bij analisten vanwege een sterke euro die op hun export woog. Al is het vet mogelijk al van de soep. Zowel Adidas (+16%) als Puma (+7%) heeft in de tien handelsdagen voor het EK al een mooie assist gegeven.

De doelvrouw van de euro

Opnieuw kan Brussel een uitkomst bieden.

Via de holding GBL kan je Adidas (in mijn jeugd stond dat nog voor het aangebrande acroniem ‘Alleen Domme Idioten Doen Aan Sport’) kopen met een forse korting. De Duitse sportartikelengigant is volgens ramingen van KBC Securities nog altijd de belangrijkste brok in de GBL-portefeuille, goed voor 16,5 procent van de nettoactiefwaarde. En op die nettoactiefwaarde moet de holding rond de familie Frère een beurskorting van meer dan 30 procent dulden. GBL is daarmee de ultieme underdog onder de Brusselse holdings, waar het moet opboksen tegen ijzersterke Mannschaften als Sofina en Floridienne, die beide op recordkoers noteren.

Een beetje zoals Hongarije, dat in zijn groepsfase de voetbalgrootheden Frankrijk, Duitsland en Portugal treft. Hongarije overtroeft zijn tegenstanders alvast op één vlak: inflatie. Producten en diensten werden in het Centraal-Europese land in april en mei 5 (!) procent duurder dan vorig jaar. Oké, Hongarije is geen euroland, maar je zou toch denken dat zulke percentages, waar ze ook in Polen en Tsjechië op afstevenen, enkele alarmbellen doen afgaan in Frankfurt. Nee, hoor. Christine Lagarde, de doelvrouw van de euro, ziet geen risico op een oververhitting van de economie en verlengde donderdag haar kolkende geldkraan.

De vraag is voor hoelang nog. Want een oude voetbalwijsheid geldt ook voor de heropening van de economie: ‘If you want to speed up the game, don’t let the ball go out of bounds’.

Lees verder