weekboek

Terugkeer van de levende doden

Redacteur Beleggen

Is het ook tijd voor de Europese economie om uit de doden op te staan? De cijfers beginnen iets te verbeteren.

U kunt er niet naast kijken. Halloween is een rage die vanuit de Verenigde Staten kwam overgewaaid en ook hier de kassa’s doet rinkelen. Kinderen moeten in griezelpak naar een feest of naar de school, wat de ouders in hun buidel doet tasten om angstaanjagende outfits te kopen. Pretparken en dierentuinen blijven langer open met griezelavonden en rekenen daar extra voor aan. Zowat alle tv-zenders programmeren zombiefilms. De doden die tot leven komen is een razend populair thema. Eind dit jaar komt zelfs de eerste Vlaamse zombiefilm in de zalen.

Is het ook tijd voor de Europese economie om uit de doden op te staan? De cijfers beginnen iets te verbeteren. Frankrijk, lang een zorgenkind, groeide vorig kwartaal 0,3 procent, meer dan verwacht. Het Franse werklozenleger verkleinde met 46.600 jobzoekers, wat het beste kwartaal oplevert voor de werkgelegenheid sinds 2007. België scoort nog beter. Onze economie groeide in het derde kwartaal met 0,4 procent, viermaal zoveel als verwacht.

Uit de btw-aangiftes blijkt dat vooral de particuliere consumptie de groei ondersteunt. U en ik dus. De afgesproken loonsverhoging van 1,1 procent die we dit jaar kregen, draagt daartoe bij. Af en toe opslag geven blijkt dus ook gunstig voor de werkgevers, want het verhoogt de koopkracht van diegenen die hun producten en diensten moeten aanschaffen. Al durf ik te betwijfelen of uw baas die argumentatie zal volgen als u in zijn kantoor binnenstapt.

Geen pessimisme

Waar is dan die crisis waarover zoveel te doen is? Wie kijkt naar de beurskoersen, ontwaart geen pessimisme. Wall Street staat op een record. De brede Europese Stoxx600-index spurtte sinds Nieuwjaar een vijfde hoger. Niet slecht, al denken velen nog dat we een slecht beursjaar aan het doorspartelen zijn, want de krantenkoppen focussen vooral op de dalingen na een zoveelste dreigtweet van de Amerikaanse president Donald Trump tegen China of de 1.000ste aflevering van de brexitvaudeville. De beurzen beklimmen zoals zo vaak een muur van zorgen, en de lage rente heeft tot gevolg dat u om nog iets te verdienen wel in aandelen moet zitten.

We winden er echter geen doekjes om: de Europese industrie zit wel degelijk in een crisis. De voorbije 16 maanden ging de belangrijkste industriële indicator van Europa, de Ifo-index die het Duitse ondernemersvertrouwen weergeeft, 13 keer achteruit. De opgaande beurskoersen lijken beterschap te voorspellen, want de aandelenmarkten lopen traditioneel voorop op de echte economie.

Is de bodem dan bereikt? Het is hoopvol dat de Ifo-indicator na zijn recente vrije val stabiliseert. En voorlopig danken de industriële werkgevers hun personeel niet massaal af, in de hoop op beterschap. Dat stut de consumentenuitgaven. De bloeiende retail- en dienstensectoren vermijden dat heel Europa afglijdt in een recessie, al riskeert de industrienatie Duitsland wel een stevige dip.

Deelakkoordje

Voorzichtigheid blijft geboden. Er is nog altijd een kans dat China en de VS geen handelsakkoord bereiken. Deze week signaleerden insiders dat Peking alleen uit is op een deelakkoordje en niet wil inbinden op belangrijke eisen van Trump, waaronder een betere bescherming van intellectuele eigendom. Het lijkt dus nog wat te vroeg om massaal defensieve aandelen te ruilen voor meer risicovolle.

Dat de industrie afziet, bewezen enkele kwartaalcijfers. De Nederlandse ICT Group, die de automatisering begeleidt in autofabrieken, de logistiek of de energie, waarschuwde dat meerdere grote klanten projecten hebben stilgelegd. Het bedrijf is een goede barometer voor het investeringsklimaat. X-Fab (-1,2%, 4,12 euro), dat voornamelijk chips maakt voor de auto-industrie en Melexis (-11,9%, 62,30 euro) als grootste klant heeft, gaat zijn fabrieken enkele weken sluiten omdat de vraag niet herstelt.

Gelukkig nemen veel bedrijven maatregelen om de tering naar de nering te zetten. De malaise in de autoverkoop heeft er wellicht toe bijgedragen dat Peugeot en Fiat Chrysler hun verlovingsgesprekken snel in een huwelijk lieten uitmonden. Ik kijk al uit naar wat de combinatie van het Italiaanse design van Fiat en de Amerikaanse krachtpatserij van Jeep met de Franse frivoliteit van Citroën en de Duitse degelijkheid van Opel zal opleveren. Een kruising tussen de bolhoed (Fiat 500), de geit (Citroën 2pk), de Wrangler (Jeep) en de iconische Kadett (Opel)?

Van buskruit tot schuimrubber

Ook Recticel (-0,7%, 8,04 euro) is een cyclisch bedrijf. Misschien heeft de schuimrubberspecialist het aan zijn origine als buskruitfabriek te danken, maar de cijfers bevatten bijna altijd wel ergens explosief materiaal dat de koers onderuithaalt. Een greep uit de tegenslagen van de voorbije jaren: een brand in een Tsjechische fabriek, een explosie bij de hofleverancier voor de grondstof MDI voor isolatieschuim, en BASF dat vervuild materiaal voor matrassen leverde. Dit keer stelde de isolatietak, de meest winstgevende divisie, teleur. De marges staan onder druk wegens de heftige concurrentie voor de schuimrubberpanelen die onze huizen tegen de kou beschermen. Bovendien loopt de opstart van de Finse fabriek niet van een leien dakje. Recticel verwacht niet langer een gelijkaardig resultaat als vorig jaar, maar een winstdaling met 5 à 10 procent. Het is al de tweede winstwaarschuwing dit jaar. Het bedrijf kondigde vorige week nog het ontslag van een tiental mensen aan in Wetteren.

Recticel is ellende gewoon, en is al meerdere keren uit het graf opgestaan. De zwartste bladzijde uit de geschiedenis was de explosie van de buskruitfabriek in Wetteren in 1880, waarbij tien doden vielen. Een gouden zet was dan weer de aankoop van de licentie voor polyurethaanschuim van Bayer in 1952. Het legde de basis van wat de groep nu is.

Sinds CEO Olivier Chapelle in 2010 aan het roer kwam, steeg de koers van Recticel met 80 procent.

Sinds CEO Olivier Chapelle in 2010 aan het roer kwam en een grootscheepse herstructurering startte, steeg het aandeel 80 procent, rekening houdend met de kapitaalverhoging van 2015. De transformatie is nog niet afgerond, want het laatste deel van de tak auto-interieurs moet nog de deur uit. Recticel wil de verkoop nog dit jaar aankondigen. Dat wordt niet makkelijk. De schaalvergroting in de autosector geeft de klanten meer aankoopmacht. Zal bijvoorbeeld Peugeot, een grote klant van Recticel, nog dezelfde prijzen willen betalen voor een nieuw model dat het met Fiat zou ontwikkelen?

Voor de holding Bois Sauvage (-0,8%, 380 euro), die 29 procent bezit, is Recticel een langetermijninvestering, maar iedereen stelt zich de vraag of ook de nazaten van de pas overleden Guy Paquot dat willen volhouden. In 2010 passeerde het Ierse Kingspan met een bod van 240 miljoen euro op de isolatietak. Begin dit jaar wilden ze 553 miljoen voor heel het bedrijf bieden, ofwel 10 euro per aandeel. Misschien wordt het derde keer, goede keer voor de Ieren? Als Recticel de autobranche verkocht krijgt, is het alvast een meer begeerlijke bruid. Het kan de schuldenberg van 237 miljoen euro met naar schatting 60 à 80 miljoen euro terugdringen. Recticel noteert tegen 11 keer de winst en een ondernemingswaarde van 6 keer zijn brutobedrijfswinst. Dat zijn ratio’s die goedkoop genoeg zijn om ook investeringsgroepen te kunnen aanspreken, zeker met de mogelijkheid tot opsplitsen van het concern.

Uit de kuil

In deze tijden van pompoenen komt ook Greenyard (+67,9%, 5,08 euro) uit zijn kuil. We schreven onlangs dat er weinig te verdienen valt met het doorverkopen van een wortel, maar misschien moeten we onze mening herzien. Greenyard verhoogde zijn winstverwachtingen met 8 procent. Het transformatieplan, dat focust op hogere marges, lijkt vruchten af te werpen. Altijd meegenomen voor een fruit- en groentereus. Greenyard heeft begrepen dat het doorverkopen van goedkope producten weinig oplevert, daarom zet het in op volumes met hogere marges. In alle takken snoeit het bedrijf kosten weg. Greenyard verwacht dat de transformatie dit boekjaar 20 miljoen euro extra brutobedrijfswinst oplevert.

De spectaculaire koerssprong bewijst dat aandelen die erg diep gevallen zijn - begin vorig jaar kostte Greenyard nog 20 euro - bij een herstel forse winst kunnen opleveren. De hausse is uitstekend nieuws voor de kapitaalverhoging die Greenyard nog moet doorvoeren om zijn balans structureel op orde te krijgen. Het kan nieuwe aandelen duurder naar de markt brengen. Greenyard zal bij zijn aandeelhouders met een ‘trick or treat’ komen aankloppen. En hoe mooier de zombie, hoe meer je geneigd bent hem wat lekkers toe te stoppen.

Lees verder