analyse

Het is lastig vliegen met lood in één vleugel

©BELGAIMAGE

De voortdurende stakingen van de piloten van Air France kunnen in Nederland op weinig begrip rekenen. Ze zijn slecht voor KLM, dat met Air France in één groep zit. Ze komen bovendien op een moment dat een vuist gemaakt moet worden tegen nieuwe, agressieve concurrenten.

De piloten van Brussels Airlines gaan maandag en woensdag staken. Het is pas hun tweede staking in 16 jaar. Het debacle van Sabena, in 2001 bezweken onder te zware kosten, had hen de voorbije jaren tot een voorzichtige houding aangezet. De financiële situatie van Brussels Airlines is ook altijd precair geweest, dus ruimte om hoge looneisen te stellen was er niet. Waarom staken ze nu dan toch? Omdat ze denken dat er meer mogelijk is nu Brussels Airlines helemaal in handen is van het Duitse Lufthansa, dat in 2017 een recordwinst van 2,4 miljard euro realiseerde? Of zijn ze opgejut door hun collega’s van Air France? Als het druppelt in Brussel, komt dat vaak doordat het regent in Parijs.

De figuur
Rennie HOare

De oudste bank in het VerenigdKoninkrijk benoemt een jongeling in haar directiecomité. De Londense private bank C Hoare & Co., opgericht in1672, benoemt de 32-jarige Rennie Hoare tot partner-aandeelhouder vanaf 1 mei. Twee tachtigjarige partners stappen op. Met de benoeming wil de bank een beetje ‘millennialdenken’ introduceren in het familiebedrijf. De nieuwkomer moet de bank ook hetdigitale tijdperk binnenloodsen.

C Hoare & Co. heeft een lange traditie en mikt vooral op rijke klanten uit de Britse adel. De bank heeft ongeveer 15.000 klanten. Sinds een paar jaar waagt ze zich ook aan digitale toepassingen.

Zoals de naam het zegt, is Rennie Hoare een telg van de aandeelhoudersfamilie. Hij deed ervaring op bij enkele vermogensbeheerders en was al verantwoordelijk voor het mecenaat van de bank. C Hoare & Co. maakte het voorbije boekjaar 70,8 miljoen pond (80,4 miljoen euro) winst.

Bij Air France rommelt het stevig. De piloten eisen er fors betere loon- en arbeidsvoorwaarden, ze hebben daarvoor al meerdere keren gestaakt. Vorige week stapte de topman Jean-Marc Janaillac op, die pas twee jaar aan het roer stond, nadat de vakbonden zijn compromisvoorstel hadden afgewezen.

De groep keek vorig jaar aan tegen een verlies van 274 miljoen euro, vooral te wijten aan uitzonderlijke items. Er was een bedrijfswinst van 1,5 miljard euro. We kunnen echter niet toegeven aan salarisfolies, argumenteert de directie van Air France, want de concurrentie wordt harder en de kerosineprijzen gaan de hoogte in. Bovendien verdienen de piloten bij Air France al meer dan hun collega’s bij veel andere maatschappijen.

De vakbonden spelen het hard - niet voor het eerst, bij een eerder conflict in 2015 werden directieleden aangevallen en werden hen de kleren van het lijf gescheurd. Ze rekenen erop dat de Franse overheid, die nog een belang van 15 procent bezit, de nationale luchtvaarttrots wel te hulp zal snellen als Air France financieel in lastige papieren komt. President Emmanuel Macron, die iets aan de starre arbeidsmarkt in Frankrijk probeert te doen, houdt zich echter afzijdig.

In Nederland maakt men zich zorgen over het spektakel dat bij Air France wordt opgevoerd. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM vormt sinds 2003 een alliantie met Air France en de stakingen van de Franse piloten hebben de fusiegroep al 300 miljoen euro gekost. Het aandeel van Air France-KLM verloor sinds begin dit jaar de helft van zijn waarde.

Buik vol

KLM is de junior partner in de alliantie. Het heeft maar half zoveel vliegtuigen als Air France en vervoert half zoveel passagiers. KLM levert wel twee derde van de bedrijfswinst van de fusiegroep. De Nederlanders hebben stilaan de buik vol van de Franse fratsen. Er gaan zelfs stemmen op om te bekijken of KLM niet van Air France kan scheiden. De ervaring heeft onze noorderburen geleerd dat de grote verschillen tussen de Franse en de Nederlandse stijl efficiënt samenwerken in één bedrijf moeilijk maken.

Zou KLM het redden op eigen houtje? Bonne chance. De voormalige nationale carriers zitten nagenoeg allemaal in een of andere alliantie: Swiss Air en Austrian Airways schuilen onder de paraplu van Lufthansa, het Spaanse Iberia en het Ierse Aer Lingus vormen een groep met British Airways. Alitalia ging vorig jaar failliet, de Italiaanse overheid probeert de maatschappij in de lucht te houden en is op zoek naar een overnemer.

De vrijmaking van de luchtvaartsector in Europa en de komst van budgetmaatschappijen zoals Ryanair en EasyJet hebben de vroegere staatsluchtvaartmaatschappijen flink pijn gedaan. De maatschappijen met een kleine thuismarkt werden daar het eerste slachtoffer van. Als het aantal vervoerde passagiers als maatstaf wordt genomen, is Ryanair de op een na grootste luchtvaartmaatschappij in Europa, na de Lufthansa-groep, maar voor British Airways-Iberia. Air France-KLM is het nummer vier, EasyJet komt op de vijfde plaats.

De ambities van Norwegian verontrusten zelfs topman Michael O’Leary van Ryanair.

De maatschappijen uit grote landen hielden beter stand, door in allianties te stappen en doordat ze de langeafstandsvluchten als steunpilaar hadden. Ook op die langeafstandsvluchten krijgen ze nu concurrentie. Op de Aziatische routes van maatschappijen als Qatar Airways, Emirates en Etihad met hun hubs in Doha, Dubai en Abu Dhabi, op de trans-Atlantische routes van agressieve nieuwkomers als Wow Air of Norwegian. Het IJslandse Wow biedt vluchten van Brussel naar Detroit aan vanaf 150 euro, met tussenstop in Reykjavik. Norwegian vliegt non-stop van Londen-Gatwick naar Chicago voor 150 pond.

Norwegian, opgericht door de Noorse ondernemer Bjørn Kjos, heeft een bestelling van 200 toestellen lopen bij Boeing en Airbus. De ambities van de Noren verontrusten zelfs topman Michael O’Leary van Ryanair. Hij wijst op de zwakke financiële structuur. Norwegian maakte vorig jaar 31,4 miljoen euro verlies, maar zegt dat het past in zijn businessplan om te bouwen aan de toekomst.

Ryanair veroorzaakte een aantal jaren geleden flink wat disruptie in de luchtvaartsector. Dat Ryanair zelf nu het slachtoffer dreigt te worden van de voortgaande disruptie, moet de traditionele maatschappijen als Lufthansa, Air France en KLM grote zorgen baren. International Airlines (IAG) de groep boven British Airways en Iberia, heeft het begrepen. Die nam vorige maand een belang van 5 procent in Norwegian en liet weten een volledige overname niet uit te sluiten. If you can’t beat them, join them.

De piloten van Air France zijn bezig met het verkeerde gevecht.

Opslag voor CEO's in VS

De topman van een groot beursgenoteerd bedrijf (S&P 500) in de VS verdiende vorig jaar een mediaansalaris van 12,1 miljoen dollar (10,12 miljoen euro), blijkt uit een remuneratievergelijking van de krant The Wall Street Journal. Dat is bijna 10 procent meer dan in 2016, en het hoogste cijfer sinds de crisis van 2008.

De best betaalde CEO was Hock Tan van de chipproducent Broadcom. Zijn jaarsalaris bedroeg 103,2 miljoen dollar.

Op de vijfde plaats, met 47,9 miljoen dollar, staat Stephen Kaufer, topman van de reiswebsite Tripadvisor.

26 CEO’s verdienden 5 miljoen dollar of minder. Bij hen onder meer Warren Buffett (Berkshire Hathaway), Larry Page (Google) en Jeff Bezos (Amazon). Maar deze drie heren zijn al miljardairs, ze kunnen het zich permitteren hun job als CEO voor een symbolische dollar te doen.

Van de 500 bedrijven uit de S&P 500-index worden er maar 25 - dat is 5 procent - geleid door een vrouw. De beste betaalde vrouw was Indra Nooyi, de CEO van de frisdrankengroep Pepsico. Mary Barra, die aan het hoofd staat van de autoconstructeur General Motors, verdiende 22 miljoen dollar.

De bedrijven in de VS moeten ook publiceren hoeveel hun gemiddelde werknemer verdient. Bij het hoogste kwart in de mediaanverdeling is dat ruim 105.000 dollar, bij het laagste kwart minder dan 50.000 dollar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect