Draagt WK-voetbal echt bij tot welvaren Japanse economie?

De Japanse economie zal zeker welvaren bij het Wereldkampioenschap voetbal dat Japan met Zuid-Korea organiseert. Dat stelt de gouverneur van de Japanse nationale bank, Masaru Hayami, vrijdag op een persconferentie. Toch draaien de zaken tijdens het WK niet zoals gewoonlijk. In vele gevallen zelfs slechter.

Volgens een studie van het Japanse reclamebureau Dentsu zou de 'Mundial' voor 3,2 miljard yen (26,5 miljard euro) bijdragen tot de Japanse economie als het Aziatisch land de achtste finale haalt.

"Hoe groot de impact van het Wereldkampioenschap precies zal zijn, is moeilijk te meten", aldus Hayami. Gezien de WK-eindronde in een periode van verbeterde economische activiteit plaatsvindt, meent de gouverneur dat het toernooi zal bijdragen tot de heropleving van de Japanse economie.

Maar tijdens de WK-gekte draaien de zaken niet zoals gehoopt. "We hadden gedacht dat buitenlanders sushi zouden komen eten. Tot nu toe hebben we slechts één groep gehad", aldus aldus de eigenaar van een sushi-bar in Tokio. De man zegt ook vaste klanten te verliezen omdat die thuis naar de voetbalwedstrijden kijken. Ook kledingzaken en pretparken trekken minder klanten.

Zelfs hamburgerketen McDonald's - één van de officiële sponsors van het WK - weet met zijn hamburgers geen blijf, en dat ondanks een speciale campagne en de verkoop van WK-gerelateerde producten. McDonald's Japan realiseerde in mei een omzet van 31.7 miljard yen tegenover 37.8 miljard yen in mei vorig jaar.

Volgens analist Kazutaka Kirishima trokken minder buitenlanders naar Japan, onder meer door de problemen rond de ticketverkoop. Kirishima verwacht dat de buitenlandse bezoekers in totaal 73 miljard yen zullen spenderen. Dat is heel wat minder dan de prognoses van om en bij de 90 miljard die voor de start van het WK de ronde deden.

Zelfs de hotels zitten niet vol. Byrom in Londen, dat verantwoordelijk was voor het reserveren van hotelkamers voor WK-officials - reserveerde een jaar geleden teveel kamers en annuleerde talrijke boekingen vlak voor de kick-off. "We hebben nu veel te veel kamers vrij", aldus een verantwoordelijke van het Pan Pacific-hotel in Yokohama.

Ook de vluchten naar mede-organisator Zuid-Korea kennen niet het verhoopte succes. De Japanse luchtvaartmaatschappij All Nippon Airways (ANA), schrapte zeven van de acht geplande chartervluchten van Tokio naar Seoel.

En als de voetbalfans de stadions halen, springen ze karig met hun centen om, stellen verkopers.

(bron: Belga)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud