Interbrew: 'Een wereldbeker tilt je merk niet op tot ongekende hoogtes'

LEUVEN (tijd) - Dat België zich heeft gekwalificeerd voor de wereldbeker is voor voetbalsponsor Interbrew mooi meegenomen, maar ook niet veel meer dan dat. De Leuvense brouwer, die de Rode Duivels sponsort via zijn biermerk Jupiler, had er trouwens rekening mee gehouden dat de Belgen de eindronde niet zouden halen.

'Mannen weten waarom'. Met die slogan prijst Interbrew zijn Belgisch topproduct Jupiler aan en dat heeft al tien jaar gezorgd voor een mooie groei van de verkoop. 'Het sponsoringsplatform voor Jupiler is duidelijk voetbal', zegt Eric Lauwers, de directeur marketing voor Interbrew België. Jupiler sponsort de Rode Duivels plus de voetballiga, die het geld eerlijk verdeeld over de 18 eersteklasseclubs. Elk jaar worden bij de Leuvense brouwer reclamecampagnes uitgewerkt rond voetbal. Dit jaar focust die campagne zich op de wereldbeker. Zo kunnen bierdrinkers dit jaar PlayStation-spelconsoles, Sony-tv's en reizen naar Japan winnen door punten te verzamelen op drankverpakkingen.

Tot een spectaculaire groei van het reclamebudget leidt de Belgische deelname aan de wereldbeker niet. 'Als je het Jupiler-budget vergelijkt met de normale jaren, zal dat zo'n 10 procent meer zijn', zegt Lauwers. 'We hebben een strategie van consistentie. Het is niet zo dat we daar plots veel geld moeten bijdoen om rond Jupiler te communiceren.'

Dat België zich plaatst voor de wereldbeker, maakt trouwens niet veel uit, geeft Lauwers toe. 'We hadden twee acties uitgewerkt, een voor als ze zouden gaan en een voor als ze niet zouden gaan', zegt hij. 'Maar laat ons eerlijk zijn, het is beter dat België naar de wereldbeker gaat, niet alleen omdat we sponsor zijn, maar voor het hele land. Dat zorgt voor een andere sfeer en een andere betrokkenheid.'

De financiële impact van een wereldbekerdeelname of de omvang van het marketingbudget geeft Interbrew niet prijs. 'Een cijfer geven over hoeveel hectoliter we meer doen op basis van het kampioenschap zou niet juist zijn. Ook het tijdstip van wedstrijden en de weersomstandigheden zijn zeer belangrijk in onze business', zegt Lauwers. 'Het is bijna onmogelijk die elementen uit mekaar te halen', voegt woordvoerder Guy Dewulf eraan toe.

Een deelname aan de wereldbeker versterkt wel de positionering en het imago van een merk. En dat is een werk van lange adem. 'We zien de samenwerking op lange termijn, al sinds 1988. En als België zich een keer niet plaatst, zal dat niet het grote verschil uitmaken', zegt Dewulf. 'Maar als België zich nooit zou kwalificeren, zou het minder en minder interessant zijn om grote inspanningen te doen rond voetbal', zegt Lauwers. 'Hoe vaker België zich kwalificeert, hoe beter. Maar het is niet een evenement dat je merk naar ongekende hoogtes zal tillen', zegt Dewulf.

Jupiler is ook, met ruime voorsprong, de voornaamste sponsor voor het persdorp in Kumamoto. Die tentenconstructie, waar journalisten, spelers en coach elkaar vrijwel dagelijks ontmoeten, bestaat grotendeels uit een receptie- en bargedeelte, inclusief stoelen, tafels en een tapinstallatie. Interbrew heeft zo'n 7.000 liter bier naar het persdorp vervoerd. Hoofdzakelijk Jupiler en Hoegaarden. De tenten overkoepelen ook een interviewruimte en een werkruimte voor de schrijvende pers.

Interbrew stuurde zelfs de glazen per boot mee. En daar moet erg voorzichtig mee worden omgesprongen. De Japanse douane deed namelijk moeilijk en heeft elk voorwerp, dus ook de glazen, geregistreerd. De dag na de uitschakeling van de Belgen wordt het dorp ontmanteld en wordt het materiaal teruggestuurd. Voor elk ontbrekend glas zal Interbrew een boete moeten betalen. 'Wij schatten dat het rond de 100 frank (2,5 euro) per glas zal zijn', zegt Dewulf, die de totale kostprijs van het dorp schat op ruim 200.000 euro. 'Wij betalen een groot stuk daarvan, maar andere sponsors dragen bij', merkt Dewulf op. BL

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud