WK geen financieel succes voor Belgische bond

(tijd) - De deelname aan de wereldbeker in Japan en Zuid-Korea kost handenvol geld. Gelukkig neemt de wereldvoetbalbond FIFA het leeuwendeel van de kosten voor zijn rekening. Voorzitter Jan Peeters hoopt nog steeds dat de Belgische voetbalbond een break-even haalt op het wereldbekeravontuur.

FIFA draagt de kosten voor een delegatie van 40 mensen, waaronder 23 spelers. De wereldvoetbalbond betaalt de reis en geeft een vergoeding voor het hotelverblijf. 'Dat moet ongeveer 200 euro per man per dag zijn. Dat lijkt veel op het eerste gezicht, maar Japan is peperduur. Daarom komen we niet toe met wat FIFA betaalt. Wij zijn ter plaatse gaan onderhandelen en hebben schitterende condities bedongen voor ons verblijf in Kumamoto', zegt Peeters. FIFA heeft enkele landen toegestaan hun delegatie uit te breiden tot 45, zonder de extra kosten te betalen. België ging niet in op die mogelijkheid.

Peeters wijst op het belang van een deelname voor de reputatie van België. 'Er zijn zes landen die zes keer op rij aan het WK deelnamen, en dat kleine landje is erbij. En dat dan nog als enige die zich zes keer heeft moeten kwalificeren', zegt hij. De anderen in het selecte clubje zijn Brazilië, Argentinië, Spanje, Italië en Duitsland.

'Maar financieel is de impact te verwaarlozen, want zo'n campagne kost enorm veel geld', zucht Peeters. 'Al de vriendschappelijke wedstrijden... Ik denk dat we nu op sommige wedstrijden 200.000 euro verliezen. We gaan niet veel overhouden. Het zal miniem zijn. Costa Rica vraagt zoveel geld. We zullen tevreden zijn dat we een break-even eraan overhouden. Die illusie dat in Japan veel geld te verdienen is_ Het zal niet waar zijn.' Volgens Peeters hield de voetbalbond aan de campagne in de Verenigde Staten in 1994 496.000 euro nettowinst over. Het jaarlijkse budget van de bond is ongeveer 17,35 miljoen euro.

Vooral voor de sponsors is een WK-deelname van groot belang. 'Ze komen al zo weinig aan bod. We hebben niet bepaald elke week een evenement. Net als het BOIC, dat ook maar om de vier jaar een grote manifestatie heeft. Het BOIC krijgt trouwens enorm veel problemen met zijn sponsors, omdat ze zo weinig return krijgen. Wij zijn nu weer voor we een tijdje gerust. Als we het niet halen voor het Euro 2004 is dat geen ramp.'

De Belgische voetbalbond telt 14 hoofdsponsors. 'Er zijn er wel eens een paar weggegaan en tot nu toe hebben wij die kunnen vervangen. Maar we voelen dat het steeds moeilijker wordt', zegt Peeters. De 14 betalen jaarlijks ieder 250.000. Peeters geeft toe dat dat voor firma's als Dexia of Peugeot 'peanuts' is. Hij wijst erop dat zij voor dat geld toch wel wat in de plaats krijgen. 'Zij hebben een gegarandeerde aanwezigheid op al onze communicatie. Elke brief, elk ticket. Zij krijgen ook een aantal tickets die ze kunnen uitdelen aan hun klanten en medewerkers. En ze kunnen ook deelnemen aan buitenlandse reizen. Wij proberen ook de sport te linken aan cultuur en economie, en hebben elk jaar een lunch waarop de minister van Economische Zaken komt spreken over de economische toestand van het land. En wij organiseren regelmatig een culturele manifestatie, meestal een concert. Daar worden geen tickets voor verkocht, dat is zuiver voor onze sponsors', vertelt Peeters.

Naast de hoofdsponsors telt de bond ook een reeks commerciële partners, die een pak minder betalen. Een derde groep bestaat uit dienstverleners. Zo gebeurt bijvoorbeeld het onderhoud van dit bondsgebouw met gesloten beurzen. 'We factureren wederzijds. Zij kunnen ermee uitpakken dat zij leverancier zijn van de bond.'

De bond heeft een tijdje overwogen meer te vragen aan zijn sponsors. 'Maar we hebben gekozen voor het behoud van het huidige systeem. Als er nu een wegvalt, zijn we 250.000 euro kwijt. Op een sponsorbudget van 4 miljoen euro is dat nog geen ramp. Maar als je drie sponsors hebt die ieder 1,25 miljoen euro betalen, en er verdwijnt er dan een_ Ik heb ook de indruk dat de sponsoring zich wat aan het verleggen is van terrein, weg van de sport. Vooral culturele evenementen worden enorm gesponsord.' Toch overweegt de bond nog andere formules. 'We kunnen misschien contracten opstellen, waarbij je een minimumcontract hebt, maar een percentage vraagt op de acties die de firma doet. Zo zou bij een tombola 10 procent van de inkomsten naar de bond kunnen gaan.' BL/DV

Het volledige artikel verscheen in De Financieel-Economische Tijd van 4 juni.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud