<I>Analyse:</I> WK voetbal doet platte televisieschermen verkopen

Binnen dit en twee jaar zijn er geen traditionele beeldbuizen meer op de markt te vinden', zegt Jürgen De Mesmaeker van het onderzoeksbureau GfK. De verkoop van de LCD- en plasmaschermen vormen de laatste nieuwe hype in de multimediawereld. Het WK voetbal geeft een extra stimulans aan de verkoop van die nieuwe tv-toestellen.

(tijd) Marketeers en reclamemensen wenden de wereldbeker voetbal aan om de verkoop van de meest recente tv-toestellen aan te zwengelen.

'We verwachten dat de uitzendingen van het WK een belangrijke stimulans betekenen in de verkoop van nieuwe televisietoestellen.' Die woorden van Nelectra, de beroepsorganisatie voor de elektrobranche, stellen veel verwachtingen in de richting van de verkoop van LCD- en plasmaschermen. Bij mulitmediawinkels zoals Media Markt en Vanden Borre is naar aanleiding van de Wereldbeker effectief een toename vastgesteld in de verkoop van flatscreens. In sommige gevallen loopt die zelfs op tot 90 procent van de gewone verkoop.

'Dit ligt eigenlijk helemaal in de lijn van de verkoopcijfers van het eerste kwartaal van 2006', zegt Jürgen De Mesmaeker, executive client services bij het onderzoeksbureau GfK, dat recentelijk een onderzoek heeft uitgevoerd naar de verkoop van LCD- en plasmaschermen. 'Van januari tot april zijn er in ons land 113.000 platte schermen verkocht, dat is een stijging met 130 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In 2003 werd voor het eerst kennis gemaakt met de speciale LCD- en plasmaschermen, maar toen was er van verkoop bijna helemaal geen sprake. De jaren nadien begon de verkoop langzaamaan van de grond te komen, maar de echte doorbraak volgt nu pas. Die schermen vormen een echte hype in het multimedialandschap.'

Veel heeft natuurlijk te maken met een daling van de prijzen. Duurdere schermen van bijvoorbeeld 4.000 euro blijven in voorraad, maar de goedkoopste schermen zijn al te vinden voor een paar honderden euro's. 'Naast de lagere prijszetting speelt de vraag en het aanbod natuurlijk ook een belangrijke rol', zegt De Mesmaeker. 'Tegenwoordig concentreren de grote televisiebouwers zich voornamelijk op de productie van platte schermen. De kwaliteit van die beelden is beter dan de traditionele beeldbuistelevisies.'

De invloed van het WK-evenement op de verkoop en productie van schermen bestaat. 'Maar die rol mag zeker niet overschat worden. Rond het evenement gebeurt heel veel promotie op alle vlakken, dus is het logisch dat ook de fabrikanten van televisies zich erop toeleggen', zegt De Mesmaeker. 'Voor gsm-toepassingen en dvd-recorders gebeurt er ook veel, maar daar bestaat in België nog niet meteen zo'n WK-hype rond, zoals die wel bestaat voor de plasmaschermen. Op dat vlak is zijn we in België wat traditioneler. In de verkoopcijfers van dvd-spelers zien we bijvoorbeeld geen ongewone toename voor de periode rond de wereldbeker. Nochtans is de kwaliteit van de toestellen er de laatste tijd enorm op vooruit gegaan en is het bijvoorbeeld mogelijk veel meer op te nemen door het toenemende geheugen van de toestellen.'

Diverse bedrijven gebruiken de wereldbeker effectief als klankbord voor de promotie en de verkoop van hun televisieschermen. Bij de Duitse televisiebouwer Loewe worden bepaalde toestellen met korting aangeboden. 'We zien in het WK inderdaad een mogelijkheid om de verkoop te stimuleren', zegt Lisette Suijkerbuijk, de woordvoerster van Loewe.

Ook bij Philips staat alles in het teken van het voetbal. 'We zijn een van de officiële sponsors van de FIFA World Cup', zegt Julien Michiels, de woordvoerder van Philips België. In een interview in de Duitse kwaliteitskrant Frankfurter Allgemeine Zeitung verklaarde de topman van Philips, Gerard Kleisterlee, evenwel dat het concern amper iets merkte van de heisa rond het WK.

Volgens insiders moet die uitspraak begrepen worden in het licht van de wens van Keisterlee om van Philips een stabiele onderneming te maken die constant goed presteert, en dus niet afhankelijk is van pieken in de verkoop. Tijdens een persvoorstelling in de Philips-fabriek in Brugge ongeveer een maand geleden werd benadrukt dat nachtploegen werden ingeschakeld om aan de vraag van nieuwe televisies te kunnen voldoen. Normaal werken er 200 mensen, maar dat aantal is nu tijdelijk opgetrokken naar 450 werknemers. Ook woordvoerder Julien Michiels ziet in het WK een platform voor de verkoop en de productie van hun platte schermen. 'We merken inderdaad dat in de aanloop naar het WK de drukte toeneemt, en we gebruiken het evenement dan ook om ons eigen verhaal te stimuleren', zegt Michiels. Als inkomstenbron vallen televisies sowieso niet te onderschatten in de financiële rekening van Philips: ze brengen 10,4 miljard euro op, wat goed is voor 34 procent van de omzet van het concern.

'Het 'business creation center' van Brugge geldt normaal als innovatiecentrum voor Philips', legt Michiels uit. 'Eens alles goed getest en uitgewerkt is, verhuist de productie naar het buitenland. Maar in het WK zien we als officiële sponsor een mogelijkheid om onze positie als marktleider in de verf te zetten.' Philips is nu voor de zesde keer officiële sponsor van de FIFA World Cup. Daarvoor heeft het volgens sommige bronnen 30 miljoen euro moeten neertellen.

Volgens Rudy Provoost, het hoofd van de consumentendienst, zal Philips een groot deel van het marketingbudget, dat jaarlijks 1 miljard euro bedraagt, besteden aan het WK. Dat houdt bijvoorbeeld in dat het concern aan de twaalf Duitse gaststeden grote schermen levert waar in de binnenstad de wedstrijden kunnen worden gevolgd. 'Daarnaast verzorgt Philips ook de verlichting in acht van de twaalf stadions in Duitsland', zegt Michiels. 'We zorgen ook voor HeartStart, een defibrillator voor de 32 deelnemende teams, we leveren 10.000 schermen en creëren zo een medium waarlangs we vele mensen meteen bereiken.'

'Het directe resultaat van die inspanningen is moeilijk te voorspellen', zegt Michiels. 'Voor definitieve resultaten moeten we nog afwachten, maar we merken wel dat de consumenten anticiperen op de schermen. LCD- en plasmaschermen zijn nu al veel belangrijker dan de traditionele beeldbuistelevisie. Bovendien willen we altijd nieuwe zaken en technologieën introduceren. Het is die drang naar vernieuwing die belangrijk is, ook voor de klanten.'

'LCD- en plasmaschermen zijn erg 'hot' in de multimediawereld van vandaag', zegt De Mesmaeker van onderzoeksbureau GfK. 'Sowieso worden er binnen de kortste keren nieuwe technologieën ontwikkeld. We kunnen nu al voorspellen dat er binnen dit en twee jaar geen traditionele beeldbuizen meer op de markt te vinden zullen zijn.'

Joeri JANUARIUS

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud