Airbus op zoek naar verloren vertrouwen van klanten

Airbus kondigt vandaag de nieuwe en definitieve versies aan van zijn tweemotorige langeafstandsjet A350. Dat gebeurt op het tweejaarlijkse luchtvaartsalon in Farnborough nabij Londen. De Europese vliegtuigbouwer hoopt daarmee aartsrivaal Boeing wat wind uit de zeilen te nemen.

(bloomberg/afp/tijd) - Maar er is allicht meer nodig om het vertrouwen van de klanten te herwinnen sinds de A380-perikelen en de wissel van het management. 'De productspecificaties voor de Airbus A350 zijn helemaal klaar', zei Tom Enders, covoorzitter van EADS, op een persconferentie in Bath in de aanloop naar het Farnborough-salon. EADS heeft 80 procent van de Airbus-aandelen. De details worden vandaag bekendgemaakt door Christian Streiff, de nieuwe algemeen directeur van Airbus, zei Enders. De omstreden A350 is een project voor een tweemotorige jet voor de lange afstand, die een concurrent moet worden voor de 787 van Boeing.

Het nieuwe vliegtuig is geen overdonderend succes. Boeing verkocht al 360 B787's, tegen 100 A350's. Dat heeft zijn redenen. De totnogtoe voorgestelde modellen van de A350 zijn nauwelijks meer dan een verbeterde versie van de A330, terwijl Boeing een volledig nieuw toestel ontwikkelt dat grotendeels in lichte kunststof wordt gemaakt. De 787 zal bovendien al in 2008 operationeel zijn, terwijl de eerste A350 pas in 2010 geleverd kan worden. Het eerste euvel wil Airbus verhelpen, het tweede wordt nog erger.

Kostprijs

Vandaag zou de Europese vliegtuigbouwer uitpakken met sterk aangepaste A350-plannen, die beter tegemoetkomen aan de wensen van de luchtvaartmaatschappijen. Het wordt een vrijwel volledig nieuw vliegtuig. Maar dat heeft gevolgen voor kostprijs van het project, die zou stijgen van zeven tot tien miljard dollar. Bovendien vergen de aangepaste versies veel meer engineering, en dus zou de eerste A350 pas in 2012 beschikbaar zijn. Een ernstig commercieel nadeel tegenover Boeing.

Etihad Airways, een Arabische luchtvaartmaatschappij gebaseerd in Abu Dhabi, liet gisteren weten dat het zijn order voor twintig vliegtuigen voor onbepaalde tijd uitstelt. Het gaat om een bestelling van naar schatting vier miljard dollar. Etihad wil eerst duidelijk weten wanneer de A350 klaar is en hoe die er precies zal uitzien.

De A350 is niet het enige zorgenkind. In juni moest Airbus toegeven dat er problemen waren met het A380-programma. De A380 of superjumbo is het grootste passagiersvliegtuig uit de geschiedenis. Het programma heeft intussen een jaar vertraging opgelopen. Dat gooit de planning overhoop van de grootste klanten voor dat toestel, waaronder Singapore Airlines en Emirates. Die twee vragen Airbus een schadevergoeding. Virgin Atlantic Airways, de luchtvaartmaatschappij van Richard Branson, liet gisteren bovendien weten dat het zijn orders voor de A380 en voor de A340-600, een viermotorige jet, wil herschikken. Van annulatie is voorlopig geen sprake.

Forgeard

De perikelen met de A380 kostten de koppen van Noël Forgeard als covoorzitter van EADS en - door het delicate Frans-Duitse evenwicht in de luchtvaart- en defensiegroep - ook die van Gustav Humbert. Louis Gallois en Tom Enders kwamen in de plaats. Maar volgens het vakblad Flight International volstaat dat niet voor de klanten. Tim Clark, voorzitter van Emirates: 'Ik ben er niet zeker van dat dit voldoende is. De diepgewortelde problemen bij Airbus los je niet op met cosmetische ingrepen, zij het op hoog niveau.' Een andere klant, die niet bij naam genoemd wilde worden, spreekt van een structureel communicatieprobleem tussen de afdeling engineering en de afdeling marketing bij Airbus.

Intussen probeert de nieuwe Boeing-topman, Jim McNerney, niet te veel victorie te kraaien. 'Deze 'crisis' zal van EADS en Airbus sterkere ondernemingen maken', zei hij in een gesprek met Journal du Dimanche. 'De twee blijven formidabele concurrenten voor Boeing.'

Het salon in Farnborough ontvangt dit jaar een recordaantal van 1.480 exposanten uit 35 landen, inclusief 129 nieuwkomers. In 2004 waren het er 1.360. In het militaire segment maken 77 delegaties uit 43 landen hun opwachting, voor de commerciële luchtvaart zijn er 40 uit 15 landen. De Belgische industrie is ook aanwezig. Hoewel luchtvaart tot de bevoegdheid van de regio's behoort, verenigen Waalse, Vlaamse en Brusselse bedrijven de jongste jaren wijselijk hun stands onder de noemer 'Belgian Aerospace'.

GUM

www.farnborough.com

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud