Cocktailhype stuwt rumverkoop hoger

De verkoop van rum stijgt tussen 2005 en 2010 met bijna 12 procent tot 268.000 kisten van 9 liter. De groei volgt op een toename met bijna 30 procent tussen 2001 en 2005. Dat blijkt uit een studie van het Britse onderzoeksbureau IWSR in opdracht van de wijnorganisatie Vinexpo.

(tijd) De populariteit van rum is grotendeels te danken aan het succes van cocktails zoals caipirinha's en mojito's. De opmars van exotische drankjes verklaart ook de stijgende volumes van likeuren, zoals amaretto, pisang ambon en blue curaçao, en wodka. Tussen 2005 en 2010 kennen die een meerverkoop van respectievelijk 6,3 en bijna 3 procent.

De groeiende verkoopvolumes van rum, likeuren en wodka betekenen niet dat de hele Belgische markt voor sterke drank in opmars is. Integendeel, volgens de gegevens van IWSR gaat het succes van het trio ten koste van de verkoop van andere sterke dranken. Zo verliezen whisky, cognac en jenever terrein. Alles samen krimpt de Belgische sterkedrankenmarkt tussen 2005 en 2010 met 2,2 procent tot 3,475 miljoen kisten van 9 liter.

Azië

Met de lichte terugval volgt België de West-Europese trend. Elders in de wereld zit de sterkedrankenconsumptie wel in de lift. Vooral in Azië en Noord- en Zuid-Amerika wordt nog een forse groei verwacht. Azië is nu al goed voor bijna de helft van alle volumes. In 2005 werd voor het eerst de kaap van 1 miljard kisten (van 9 liter) overschreden. Verwacht wordt dat China tegen 2010 het Verenigd Koninkrijk inhaalt als de op een na grootste cognacverbruiker, na de Verenigde Staten.

De wereldwijde verkoop van sterke drank stijgt tussen 2005 en 2010 met 6 procent tot 2,3 miljard kisten (van 9 liter). De totale waarde klimt met 6,3 procent tot 180,7 miljard dollar (133,7 miljard euro). Dat is zowat een derde meer dan de wereldwijde omzet van wijn.

Veruit de meest verkochte sterke drank ter wereld is wodka. In 2005 werden 505 miljoen kisten (van 9 liter) gedronken, bijna een vijfde meer dan in 2001. Tegen 2010 wordt nog eens een toename met ruim 4 procent verwacht. Net als in België, zitten de cocktaildrankjes rum en tequila wereldwijd in de lift. Gin is de grootste daler.

Het Britse Diageo en het Franse Pernod-Ricard zijn de belangrijkste spelers in sterke drank. Samen controleren ze zowat 40 procent van de wereldwijde markt. De rest zit verspreid over een resem kleine en middelgrote bedrijven zoals Rémy Cointreau en Campari.

SDS

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect