Durfkapitalisten verhogen druk op Ahold

De durfkapitaalfondsen Centaurus en Paulson zoeken steun bij andere Ahold-aandeelhouders om de druk op het Nederlandse supermarktconcern te verhogen. Ze vragen de opsplitsing van het bedrijf. Door onderdelen te verkopen zou de waarde van Ahold fors stijgen.

(tijd) Ahold onderneemt onvoldoende stappen om aandeelhouderswaarde te creëren. Alleen al door de helft van het vastgoed, goed voor een boekwaarde van 2,3 miljard euro, te verkopen, zou de koers van het aandeel met 10 tot 15 procent stijgen. Dat stellen de fondsen Paulson en Centaurus in een door ING opgesteld strategisch rapport, dat de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad kon inkijken.

Paulson en Centaurus, die samen 6,4 procent van de Ahold-aandelen bezitten, proberen met het rapport de andere aandeelhouders van het Nederlandse supermarktconcern te overtuigen zich bij hen aan te sluiten om Ahold te dwingen zichzelf op te breken.

In het ING-rapport worden ook minder ingrijpende maatregelen genoemd die Ahold op de beurs direct vele procenten meer waard zouden maken. Behalve het te gelde maken van vastgoed, gaat het om kostenreducties op het hoofdkantoor, de verdere vermindering van het werkkapitaal en een verbetering van het operationeel resultaat bij de Amerikaanse winkeldochter Giant Carlisle/Tops.

De vier ingrepen zouden de koers van het aandeel samen al met 24 tot 29 procent verbeteren. Ook heeft het concern ruim 4 miljard euro aan ongebruikte fiscaal te verrekenen verliezen. De bijdrage daarvan aan de koers verdient volgens het rapport verdere studie.

Delhaize

Het uiteindelijke doel blijft de verkoop van zowel de Amerikaanse groothandelsdivisie US Foodservice als de Amerikaanse supermarktketens. Ahold heeft in de Verenigde Staten vier winkelketens: Stop & Shop, Giant Landover, Tops en Giant-Carlisle. De zijn samen goed voor zowat 45 procent van de omzet van Ahold, maar doen het operationeel niet zo goed: de winstmarges blijven achter. Volgens Centaurus en Paulson missen de Amerikaanse winkels managementkwaliteit. Er wordt gewezen op het Belgische Delhaize, dat wel succesvol is in de Verenigde Staten.

Een verkoop van de volledige Amerikaanse tak (groothandel en winkelketens) zou volgens het rapport 8,9 miljard opbrengen en de beurskoers van Ahold met 22 procent doen stijgen. Daarna moet Ahold voort als een zuiver Europees distributiebedrijf, met als focus de Nederlandse supermarkten Albert Heijn.

Interesse

Volgens Centaurus en Paulson bestaat er voldoende interesse in delen van Ahold en zouden er zelfs kansen zijn om het bedrijf in zijn geheel te verkopen.

Om een buitengewone algemene vergadering samen te roepen om hun eisen toe te lichten, moet wel tenminste 10 procent van het geplaatste aandelenkapitaal vertegenwoordigd zijn. Daarom zijn de twee durfkapitalisten nadrukkelijk op zoek naar steun bij andere beleggers. Ze roepen de beleggers ook op een brief te sturen naar René Dahan, de president-commissaris van Ahold, om de noodzaak voor een opsplitsing of verkoop kenbaar te maken.

Ahold wil niet zeggen of de groep al brieven heeft ontvangen. Het supermarktconcern gaf eerder al te kennen niet in gesprek te willen gaan met Centaurus en Paulson of hun adviseur ING.

De groep meldde wel de ondermaats presterende activiteiten tegen het licht te houden. Volgens Het Financieel Dagblad is Ahold, met de hulp van het adviesbureau McKinsey, bezig aan een 'strategic review' die ingrijpende gevolgen kan hebben. 'Alle opties worden bekeken: van afsplitsen van delen tot een fusie', zegt een ingewijde. In de krant NRC Handelsblad wordt gesproken van een 'cruciale periode voor de toekomst van Ahold'. Dit najaar zou de nieuwe strategische visie bekendgemaakt worden.

Bij de laatste notering sloot het aandeel van Ahold op 7,95 euro. Het concern boekte in 2005 een omzet van 44,5 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 159 miljoen euro, nog geen zesde van een jaar eerder.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud