EU stemt in met steun NMBS-dochter IFB

De Europese Commissie geeft, na een moeizaam en controversieel onderzoek, haar fiat voor een Belgische overheidssteun van 95 miljoen euro voor NMBS-dochter Interferry Boats (IFB). Dat vernam de Tijd. De steun was in 2003 toegezegd om het onrendabele IFB te herkapitaliseren. De Europese Commissie keurt het steundossier morgen goed. Het wordt conform verklaard met de EU-regels voor steun bij herstructureringen.

(tijd) Het onderzoek van de EU-Commissie werd pas in december 2005 opgestart, twee jaar na het Belgische reddingsplan voor de NMBS-dochter. En tot enkele weken geleden bleven de diensten van het Europees Commissielid voor Concurrentie, Neelie Kroes, vraagtekens plaatsen bij de oorbaarheid van de subsidies. Maar die onzekerheid is definitief van de baan, melden EU-bronnen.

Interferry Boats is gespecialiseerd in multimodaal containervervoer en de exploitatie van terminals voor gecombineerd vervoer. Net als die andere dochter van de NMBS, het pakjesbedrijf ABX, zat IFB aan het eind van de jaren 90 in slechte papieren, onder meer door een aantal minder geslaagde overnames in Frankrijk. De Belgische regering werkte in 2003 een herstructurering uit, die IFB opnieuw levensvatbaar moest maken.

De steun die IFB kreeg, valt uiteen in verschillende delen: een omzetting in kapitaal van vorderingen ter waarde van 56 miljoen euro en 39 miljoen euro in de vorm van uitstel van betalingen en kredietfaciliteiten. Een bijkomende kapitaalinjectie die België in januari 2005 meldde aan de EU-Commissie, werd een jaar later opnieuw ingetrokken toen bleek dat die problematisch zou zijn.

In haar analyse zegt de Europese Commissie dat er wel degelijk sprake is van staatssteun. De financiering van de herstructurering bij IFB door de NMBS en de verkoop van activiteiten in Frankrijk kunnen immers niet doorgaan voor normale investeringen van een privé-investeerder, zo luidt de analyse van Europa. Maar de maatregelen zijn wel in overeenstemming met de Europese regels voor steun bij herstructureringen en de redding van bedrijven. Die regels gedogen overheidssteun onder zeer strikte voorwaarden. Zo moet er sprake zijn van een capaciteitsvermindering, moet de steun eenmalig zijn en moet het geherstructureerde bedrijf na de operatie opnieuw levensvatbaar zijn.

De Belgische argumenten hebben de EU-Commissie er blijkbaar van kunnen overtuigen dat de redding gebeurde met een minimum aan kosten. En dat de steun die verleend werd via het moederbedrijf NMBS, volledig in overeenstemming is met de strenge EU-eisen voor reddingssteun.

KV

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect