Frisk neemt productie in eigen handen

Frisk neemt de productie van de ademverfrissende muntjes in eigen handen. Tot vorig jaar werden de krachtige microtabletten geproduceerd door Sanico, een farmaceutisch bedrijf in Turnhout.

(tijd) Maar Frisk besloot de muntjes zelf te gaan produceren om beter te kunnen inspelen op nieuwe smaakontwikkelingen in de verschillende markten. 'Sanico was niet bereid het risico van nieuwe investeringen te dragen', verklaart Bernard Degroux, de gedelegeerd bestuurder van Frisk.

Het moederbedrijf van Frisk, de Italiaans-Nederlandse snoepfabrikant Perfetti-Van Melle, investeerde 2,7 miljoen euro in een nieuwe productievestiging in het Nederlands-Limburgse Sittard. De nieuwe site telt dertig werknemers en heeft een productiecapaciteit van ruim 2 miljoen muntjes per uur of 20 ton per week.

De verpakkingsdivisie van Frisk blijft in Haasrode bij Leuven gevestigd. Volgens Degroux produceert het bedrijf over de Belgische grens 'om fiscale redenen en wegens de grotere beschikbaarheid van operatoren in de voedings- en farmasector in Nederland'.

Japan

Frisk is een uitvinding van de Leuvenaar Jean-Pierre Konings. Hij lanceerde de kleine pepermuntjes in 1986 als een alternatief voor het minder praktische mondwater. Konings zorgde ook voor een introductie in Zuidoost-Azië. Vooral in Japan is Frisk een groot succes. Het land van de rijzende zon staat voor 65 procent van de wereldwijde omzet. Die klokte vorig jaar af op circa 40 miljoen euro. Konings verkocht Frisk in 1995 aan Perfetti-Van Melle, bij ons bekend van Brooklyn-kauwgum, Mentos en Fruittella.

Perfetti-Van Melle is de op twee na grootste fabrikant van snoepgoed ter wereld. De groep realiseerde in 2005 met verkooppunten in 130 landen en 11.600 werknemers een omzet van 1,4 miljard euro. Begin juli verstevigde Perfetti-Van Melle zijn positie als snoepgoedfabrikant door het Spaanse Chupa Chups, bekend van de veelkleurige lolly's, in te lijven. Chupa Chups boekte in 2004 met 1.600 werknemers een omzet van 264 miljoen euro. Een overnamebedrag werd niet bekendgemaakt, maar volgens de Spaanse krant La Vanguardia betaalde Perfetti-Van Melle 400 miljoen euro.

EC

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud