Google koopt DoubleClick voor 2,3 miljard euro

Het internetbedrijf Google neemt het onlineadvertentiebedrijf DoubleClick over voor 3,1 miljard dollar (2,3 miljard euro). Eerder werd gesuggereerd dat de softwaregroep Microsoft het Amerikaanse DoubleClick zou overnemen, maar dat gaat dus niet door.

(reuters) Met de overname van DoubleClick wil Google zich specialiseren in onlineadverteren en de belangrijkste concurrenten Yahoo! en Microsoft verder achter zich laten.

DoubleClick is marktleider inzake onlineadvertenties op websites. Vooral het klantenbestand van het advertentiebedrijf, waaronder MySpace, The Wall Street Journal en America Online, is interessant voor een bedrijf zoals Google.

Volgens Google heeft de overname veel voordelen voor zowel de klanten als de consumenten. Zo hebben alle gebruikers er baat bij wanneer de advertenties die getoond worden nog meer relevantie hebben dan voorheen. De websites die de advertenties plaatsen, krijgen meer adverteerders.

Bovendien hebben adverteerders en advertentiebureaus baat bij het beheren en zoeken van hun advertenties op een centrale plek. Google neemt DoubleClick over van de investeringsmaatschappij Hellman & Friedman, dat het advertentiebedrijf sinds 2005 in handen had.

DoubleClick realiseerde het afgelopen jaar een omzet van 300 miljoen dollar. Er werken zo'n 1.200 mensen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect